Service på Sös A-Ö

Här hittar du praktisk information inför ditt besök på Södersjukhuset. Hittar du inte det du söker kan du även använda vår sökmotor i högra hörnet för att söka på hela hemsidan eller kontakta oss via telefon, 08-616 10 00.

A B C D E F G H I J K L MO P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö 0–9

0–9

30-minutersregeln

Får du vänta mer än 30 minuter efter uppgjord tid i samband med ett tidsbeställt besök har du rätt att få tillbaka patientavgiften, om du begär det i samband med besöket. Det gäller inte vid akut-/jourmottagningar. Stämpeln i högkostnadsskyddet får du behålla.

A

Andrum för stora och små

På entréplanet, mellan hiss B och G, finns Kvinno- och barncentrums andrum för stora och små.  Här kan föräldrar och anhöriga till sjuka barn få en stund för reflektion och stillhet.

Apotek

Den som behöver hämta ut receptbelagd medicin eller andra apoteksprodukter hittar Apotek Hjärtat i Sös entréhall bredvid Pressbyrån. Apoteket har öppet måndag-fredag kl.08.00-18.00, lördag kl.10.00-16.00 och söndag kl.12.00-16.00. Kundkontakt: 0771–405 405.

Avgifter

Patientavgifterna bestäms av landstingsfullmäktige. Avgiften för den tid du är inlagd på sjukhus kallas slutenvårdsavgift. En faktura skickas hem till dig efter utskrivningen. In- och utskrivningsdag räknas som en dag. Frikort innebär inte att du har fri sjukvård när du är inlagd på sjukhus. Särskilda regler gäller för barn. På 1177 Vårdguiden hittar du aktuella patientavgifter.

För frågor kring din faktura kan du kontakta patientkontoret på Sös.

B

Bankomat

Bankomat finns i entréhallen vid informationsdisken.

Besök och besökstider

Anhöriga, vänner och barn är välkomna att besöka dig. Det är ditt hälsotillstånd som avgör om besöken behöver begränsas. Besökstiderna varierar mellan olika avdelningar. Har du frågor inför ditt besök? Kontakta vårdpersonalen på mottagningen. Du kan också rådfråga läkare eller sjuksköterska via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Bibliotek

Besök gärna biblioteket som ligger i Södersjukhusets entréplan. Här finns medicinsk facklitteratur, tidskrifter, skönlitteratur, böcker på cd och musik-cd. Om du inte själv har möjlighet att besöka biblioteket går det bra att ringa så kommer vi upp till avdelningen med den bok du vill låna. Det finns också böcker i dagrummen på vårdavdelningarna som du kan låna under din sjukhusvistelse. På biblioteket finns också Södersjukhusets Hälsoinformation för dig som själv vill söka information om sjukdomar och behandlingar. Mer information om Biblioteket och Hälsoinformation. Bibliotekets har öppet måndag - torsdag kl 09.00-17.00, fredag 09.00-16.00, lördag 12.00-16.00, söndag stängt. Sista lördagsöppet 26/5. Öppettider i sommar 25/6-19/8 kl 10-16. Sommarlån 11/6-15/8. Telefon 08-616 16 42,  biblioteket.sodersjukhuset@sll.se

Biobankslagen - får vi spara dina prover?

Vissa blod- och vävnadsprover som tas på sjukhuset kan sparas för vård, behandling och/eller forskning. Enligt biobankslagen har du rätt att vid provtagning själv bestämma om ditt prov kan sparas. Tala med vårdpersonalen om hur du ställer dig till att dina prover sparas.

Björnwebben - information för barn och ungdomar

För våra yngre patienter som besöker Sachsska barn- och ungdomssjukhuset finns Björnwebben, en webbplats med information om vanliga undersökningar, övernattning med mera.

Blommor

I entréhallen finns blomsteraffären Fehr’s blommor som säljer vackra snittblommor, krukväxter, presentartiklar och gör olika typer av arrangemang. Telefon: 08-84 15 10. Tänk på att många människor är känsliga för doftande växter.

C

Cafeteria och restaurang

Cafeterian Bistro A i entréhallen är öppen må-to kl.07.00-18.00, fre kl.07.00-17.00, lör-sön samt helgdagar kl.11.00-16.00, med reservation för ändringar. Telefon: 08-84 15 50. Läs mer på www.fazer.se 

Södersjukhusets personalrestaurang, Restaurang Rackarbacken, serverar lunch även till patienter och besökare måndag-fredag kl.10.30-14.00. Telefon: 08-84 38 38.

D

Djur

Djur är inte tillåtet i sjukhuset lokaler. Det enda undantaget är ledhundar.

F

Fotoförbud

Södersjukhuset är inte en allmän plats. Därför råder det fotoförbud på sjukhusets område och i dess lokaler. Detta av hänsyn till patientsekretessen samt våra anhörigas och andra besökares integritet. De som önskar fotografera eller göra en TV-/filminspelning på sjukhuset måste ha ett skriftligt intyg oavsett om patienter eller besökare medverkar eller ej. Intyget tillhandahålls av kommunikationsavdelningen och den pressansvariga.

Patienter som vill bli fotograferade kan ta kontakt med sjukhusets fotogrupp via växeln: 08-616 00 00. Anhöriga till inskrivna patienter som inte kan fatta eget beslut om medverkan i press - vare sig på bild eller i intervju medan i sjukhusets lokaler och omvårdnad, får inte fatta det beslutet åt dem. Kommunikationsavdelningen och pressansvarig godkänner bara intyg till de tillfällen då patienten själv uttryckt önskan om medverkan. 

Färdtjänst

Färdtjänsten finns för dig som på grund av funktionshinder inte kan använda den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänstresor görs med taxibilar eller med större och mer anpassade färdtjänstbussar och kan göras inom hela Stockholms län. Resorna samplaneras, vilket innebär att flera färdtjänstkunder åker samtidigt. Läs mer om färdtjänsttillstånd, avgifter och hur du beställer färdtjänst på 1177 Vårdguiden.

Försäkringar

Landstinget har en patientskadeförsäkring som kan ge patienten ersättning för vissa skador som uppstår i samband med undersökning och behandling. Dessutom finns en läkemedelsförsäkring som kan ge ekonomiskt skydd för den som skadats i samband med läkemedelsbehandling. Blankett för skadeanmälan finns hos avdelningens kurator eller hos Patientförsäkringen LÖF, telefon 08-442 20 00.

H

Hitta på/till Sös

För att hitta till din mottagning/avdelning kan du söka i vår karta över avdelningar och mottagningar. Vid ankomsten kan du också be personalen i informationsdisken om en vägbeskrivning. Ofta finns våra Röda Korset-volontärer på plats för att hjälpa dig svara på frågor.

Besöksadressen är Sjukhusbacken 10. För att ta dig hit med kollektivtrafik kan du antingen åka buss 3, 4, 74 eller 164 (buss 3 och 164 stannar utanför entrén, buss 4 och 74 vid Rosenlund nedanför backen) eller ta pendeltåg till Stockholm Södra. Närmaste tunnelbanestation är Skanstull. För kollektivtrafikstider samt information om trafikstörningar, besök SL:s hemsida www.sl.se. Du kan också läsa mer under Hitta till Södersjukhuset.

Hotell

Årstaviken hotell är öppet för patienter och medföljande samt övriga besökare. Välkommen att boka hotellrum eller äta i vår restaurang.  

Hygien

Som patient eller närstående kan du hjälpa till att minska risken för smittspridning av bakterier och magsjuka genom att följa råden kring hygien för patienter och närstående.

I

Identitetsband

Alla patienter på sjukhuset får ett identitetsband runt handleden med personuppgifter. Detta är en säkerhetsåtgärd och till hjälp för personalen vid till exempel provtagningar och behandlingar.

Informationsdisk

I entréhallen finns en informationsdisk där du kan få hjälp med vägbeskrivning vid ditt besök, hämta informationsbroschyrer eller fråga om sådant som du undrar över. I disken kan du också få hjälp med att ringa efter taxi.

Informationsdisken har öppet vardagar kl. 07.00-19.00 och helger kl. 09.30-17.00 (lunchstängt 12.00-12.30).  Midsommarafton, julafton och nyårsafton: kl. 08.30-17.00, lunchstängt kl. 12.00-13.00.

Inte nöjd med vården

Anser du att du fått felaktig vård eller behandling, tala då i första hand med din läkare eller Södersjukhusets patientombudsman. Du kan också läsa mer på 1177.se.

J

Journalservice

Vill du beställa ut en journalkopia, kontakta journalservice, tel 08-616 1660. Telefontid: tisdag och torsdag kl.09.30-11.00. Läs mer om beställning av journalkopior.

Journalen via nätet

Journal via nätet är en tjänst som ger dig som patient direktåtkomst till att läsa din journalinformation på nätet. Du når tjänsten genom att logga in med e-legitimation på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

K
Kiosk
Pressbyrån i entréhallen har öppet måndag-fredag kl. 6.30- 21.30, helger kl. 9.00-19.00. En kioskvagn besöker avdelningarna, i regel varannan förmiddag.

Kläder

Under tiden du är inskriven på sjukhuset får du låna patientkläder. Du får gärna ta med dig egna kläder som skor, tofflor och morgonrock. Sjukhuset har dock inte möjlighet att ansvara för privata kläder eller tvätta dem.

Konst på Sös

På sjukhusets område finns det närmare 6 000 konstverk av ett hundratal olika konstnärer representerade. Konstverken är allt från skulpturer till tavlor och videokonstverk. Fredrik Wretmans skulpturer ”Body & Soul” i patinerad brons vid och i varsin damm framför sjukhuset är oftast det första konstverket man ser som besökare. I foldern "Konst på Södersjukhuset" beskrivs en del av konstverken på sjukhuset , finns i informationsdisken i entréhallen. I foldern får du bland annat tips på en trevlig konstrunda som du kan göra på Södersjukhuset. Läs mer om konsten på SÖS på kulturförvaltningens hemsida.

Kurator

Våra kuratorer kan genom bearbetande samtal stödja dig och dina närstående vid akut trauma, kris och sorg. Hos kuratorn kan du även få råd, stöd och vägledning i personliga frågor, information om sociallagstiftning, socialförsäkringar med mera. Vill du träffa en kurator frågar du vårdpersonalen eller vänder dig direkt till klinikens kurator via vår växel, telefon 08-616 10 00.

M

Mediciner

Tala om för din läkare om du tar mediciner av något slag. Det är viktigt för att rätt kunna bedöma ditt sjukdomstillstånd och den fortsatta behandlingen.

Måltider

Varje avdelning har en veckomatsedel. För vissa patienter ingår en diet som en del av behandlingen. Dietister finns på sjukhuset. Remiss till dietist kan du få av din behandlande läkare. 

Våren 2018 introduceras ett nytt koncept för patientmåltider där patienten själv kan välja rätt utifrån en meny. Alla mat kommer tillagas från grunden i vårt eget tillagningskök.

O

Organisationsnummer

Södersjukhusets organisationsnummer är: 55 65 95-7403.

P

Parkering

Bilister kan parkera i parkeringsgaraget (öppet dygnet runt) i direkt anslutning till sjukhusets huvudentré eller utomhus mittemot ambulansintag, Personalparkering finns på ett flertal platser på sjukhusområdet. se karta parkering.  
Avgift besöksparkering: alla dagar kl 07.00-19.00 20 kr/h, kl 19.00-07.00 15 kr/h. Parkeringstiden är begränsad till max 3 dygn

Det är tyvärr vara svårt att få p-plats på sjukhusområdet och vi rekommenderar dig som har möjlighet att åka kollektivt till oss.
 

Patientansvarig läkare (PAL)

Varje patient på sjukhuset har en patientansvarig läkare. Det är denna läkare som har ansvaret för att undersökning, behandling och efterkontroll planeras och genomförs.

Patientföreningar och pensionärsorganisationer

Mellan dessa och Södersjukhuset finns en samverkan för att diskutera och informera om förändringar på sjukhuset och inom sjukvården. På apoteket och i Hälsoinformation (på sjukhusbiblioteket) kan du få mer information om olika stödorganisationer.

Patientkontoret

Har du ett ärende som du vill ha utrett, eller vill få stöd och råd i avgiftsfrågor, ringer du Patientkontoret. Telefontid: måndag-fredag mellan 10.00-11.30. Telefon 08-616 14 21.
E-post: patientkontoret@sodersjukhuset.se

Patientnämnd

Patientnämnden i Stockholms läns landsting, en fristående och opartisk instans som hanterar alla slags problem i vården. Adress: Patientnämnden, Box 17535, 118 91 Stockholm. Telefon 08-690 67 00. Du kan också vända dig till Södersjukhusets patientombudsman.

Patientombudsman

Du kan vända dig till Södersjukhusets patientombudsman Pål Björkman när du vill framföra positiv eller negativ kritik, ställa frågor eller om du har förslag till förbättringar. Telefon: 08-616 16 61.

Post

Posten delas ut och hämtas varje för- och eftermiddag utom lördag och söndag. Lämna gärna brev och annan post till avdelningspersonalen, som ser till att den kommer med posten. Post till dig ska adresseras: ditt namn, din avdelning, Södersjukhuset, 118 83 Stockholm. Brevlåda finns vid Pressbyrån i entréhallen.

R

Rökning

Det råder rökförbud på sjukhuset. Rökning är då endast tillåten på anvisade platser utomhus runtom sjukhuset. Här finns en karta (pdf) som visar platser där rökning är tillåten. 

S

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan har sina lokaler på plan 0, vid hiss C. Meditationsrummet är öppet dagligen kl. 08.00-19.00.  Alla är välkomna till gudstjänst med ljuständning och musik som hålls varje torsdag kl.12.30 i meditationsrummet. Sjukhuskyrkan har beredskap dygnet runt under helger och nås via kontakt med personal på avdelningen. Sjukhuskyrkans är ekumenisk och kan även hjälpa dig att komma i kontakt med företrädare för andra kyrkor och religioner.

Sjukresor

Det är ditt medicinska tillstånd och behov som avgör om du blir berättigad till sjukresa, samt vilken form av sjukresa du kan få. Du kan bli berättigad en sjukresa med egen bil, taxi eller specialfordon (rullstolstaxi). Läs mer på 1177 Vårdguiden.

SMS-påminnelse

Många mottagningar påminner om besöket via SMS, 48 timmar före besöket. Säg till om du vill att vi skickar SMS om din tid. 

T

Telefon

Vissa avdelningar har telefoner som går att hyra under vistelsen på sjukhuset. Hyra och avgift för samtalsmarkeringarna debiteras då på din privata telefonräkning. Telefonautomater finns i entréhallen och i vissa hisshallar. Mobiltelefoner får användas på sjukhuset, utom där skyltar uttryckligen förbjuder det. Texttelefon finns att låna vid Södersjukhusets växel.

Tolk

Den som inte förstår svenska tillräckligt bra har rätt att begära tolk. Döva och hörselskadade har rätt till teckenspråkstolk. Även talskadade har rätt till kommunikationshjälp.

Tolktjänster vid funktionsnedsättning

Tolkcentralen erbjuder tolkar inom området vardagstolkning till dig som har en hörselskada, dövhet eller dövblindhet och är folkbokförd i Stockholms län. Vardagstolkning innebär att du kan få tolkhjälp, till exempel vid läkarbesök. Exempel på tolktjänst är Teletal och Taltjänst som är till för dem med funktionsnedsättning som rör röst-, tal-, eller språksvårigheter. Läs mer om de olika tolktjänsterna vid funktionsnedsättning på 1177 Vårdguiden.

Tystnadsplikt och sekretess

Alla anställda har tystnadsplikt. Som patient ska du kunna vara säker på att ingenting förs vidare om dig eller ditt hälsotillstånd. Bara när det behövs för den aktuella vården och behandlingen, eller när du lämnat ditt medgivande, får uppgift lämnas vidare till exempelvis annan klinik eller annat sjukhus. Du har i regel rätt att läsa din egen journal och få en journalkopia. Läs mer om regler och rättigheter kring sammanhållen journalföring.

Om du ger medgivande kan dina närstående få upplysningar av tjänstgörande sjuksköterska per telefon. Det är bra om du själv informerar dina närstående om vilken avdelning de ska ringa för att få tala med dig eller få information om ditt hälsotillstånd.

U

Utskrivning

När du skrivs ut från sjukhuset får du råd och upplysningar av avdelningens läkare, som också skriver ut recept och intyg. Närstående är välkomna att vara med på utskrivningen.

V

Vårdgarantin

På Södersjukhuset ska väntetider till planerade nybesök, operationer och behandlingar uppfylla vårdgarantin inom Stockholms läns landsting. Det innebär att du ska erbjudas tid för specialistbesök inom 30 dagar från remissdatum. En behandling/operation ska påbörjas inom 90 dagar från beslutsdatum. Vårdgarantin innebär också att du kan byta till annan vårdgivare om du inte kan erbjudas besök och behandling inom en viss tid. Du kan läsa mer om vårdgarantin på 1177 Vårdguiden.

Vårdpersonal under utbildning

På Södersjukhuset bedrivs omfattande utbildningsverksamhet. Därför kan du vid ditt besök möta vårdpersonal under utbildning, alltid i sällskap med en erfaren handledare.

Värdesaker

Var rädd om de saker du har med dig till sjukhuset. Södersjukhuset kan inte ta ansvar för dina värdesaker eller andra tillhörigheter. I första hand ska du be dina närstående att ta hand om de värdesaker och kläder som du inte behöver under sjukhusvistelsen. I andra hand får du själv ansvara för dina tillhörigheter. Använd gärna de förvaringsmöjligheter som finns.

W

Wifi

Besökare som vill komma åt Wifi medan de befinner sig på sjukhusområdet kan söka efter SOS Guest, inget lösenord behövs.

Å

Återbud – om din tid inte passar

Om du vill boka om, eller boka av ditt besök, ska du göra det minst 24 timmar före den utsatta tiden. Kom ihåg att ange namn och personnummer. Använd gärna 1177 Vårdguidens e-tjänster eller ring mottagningen, se telefonnummer på din kallelse. 

Du kan boka om din tid för nybesök två gånger. Totalt erbjuds alltså tre tider inklusive den första. Därefter krävs en ny remiss. Regeln är undantagen för patienter inom barnsjukvården. 

Avbokar du mindre än 24 timmar innan besöket, eller om du uteblir, får du ändå betala besöksavgiften. Avgiften gäller även om du är under 18 år samt för dig som har frikort.

Senast uppdaterad: 2018-05-14