Ny entré till akutmottagningen

Onsdag 13 maj stänger Södersjukhusets gamla akutmottagning för gott. Den nya akuten, som delvis har varit igång sedan i april, får då en tillfällig entré vid Sjukhusbacken 14.

Ingången till den nya akutmottagningen ligger till höger om sjukhusets huvudentré. Adressen är Sjukhusbacken 14.Personer som kommer med egen bil ska åka ner i garaget och följa skyltningen. Ambulanstransporter  kommer däremot att köra till det nya ambulansintaget på den västra sidan av sjukhuset.

Med anledning av coronapandemin öppnades nya akuten delvis redan i april. Men nu går alltså det sista flyttlasset.

–Vi ser fram emot att kunna bedriva all akutverksamhet på ett och samma ställe. Här är lokalerna utformade i flera mindre sektioner, som gör att vi i enkelt kan separera de patienter som inte har smitta ifrån patienter med misstänkt covid-19, säger Sari Ponzer, verksamhetsområdeschef för akuten.

Flytten till nya akuten markerar slutfasen för den stora om- och utbyggnationen på Södersjukhuset som har pågått sedan 2014. Den permanenta akutentrén (se skiss nedan) beräknas öppna i mitten av juli.

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se