Skärpta besöksrestriktioner på Sös med anledning av ansträngt läge inom vården

Södersjukhuset i vinterskrud, fotograferad från Årstabron
På grund av den ökande smittspridningen av influensa A och det ökade antalet bekräftade fall av covid-19 samt ett ökat behov av akut sjukhusvård skärps besöksrestriktionerna på Södersjukhuset. Med anledning av det ansträngda läget är sjukhuset sedan 14 december i stabsläge för att kunna säkerställa tillräckligt med resurser och vårdplatser för att hantera den ökade belastningen med god patientsäkerhet.

Från 16 december gäller följande för besök:

• Patienter med bokad tid till mottagning eller operation ska kontakta sin vårdenhet före bokad besökstid om de känner sig sjuka med feber och/eller luftvägssymtom.
  • Besök hos patient eller medföljare vid vårdbesök tillåts endast undantagsvis. Undantagna är medföljande till patienter med kognitiv funktionsnedsättning/svikt, minderåriga och födande, samt besök av närstående till kritiskt sjuk patient. Besökare uppmuntras kontakta medarbetare på aktuell vårdenhet innan besöket via växeln på 08-123 610 00.
  • Besökare/medföljare ska inte ha tecken på luftvägsinfektion.
  • Besökare ska ha munskydd och tvätta eller sprita händerna innan besöket.
  • Besöksreglerna gäller även för personer som är vaccinerade.

Läs mer här om besöksrestriktionerna.

Foto: Fotogruppen Södersjukhuset