Gates stöder SÖS-forskare

Eva Wiberg-Itzel, överläkare på Södersjukhuset, har tagit emot 100 000 dollar av The Bill and Melinda Gates Foundation. Detta för sin forskning kring värksvaga förlossningar.

Överläkare Eva Wiberg-Itzels forskning på kopplingen mellan höga laktatnivåer i fostervatten och långa och utdragna förlossningar – så kallade värksvaga förlossningar – har belönats med 100 000 dollar från The Bill and Melinda Gates Foundation. I forskningen samlas data och fostervatten från 5000 förstföderskor från 4 svenska och 6 utländska kliniker, däribland förlossningsavdelningen på Muhimbili Hospital i Dar es Salaam, Tanzania

– I den delen av världen har dessa förlossningar en betydligt mer fatal utgång. Både barn och mor dör i en relativt hög frekvens, och en av de största anledningarna är värksvaghet, säger Eva Wiberg-Itzel.

Utlysningen från The Bill and Melinda Gates Foundation handlade om att förbättra förlossningsvården för kvinnor och barn i världen. Av 2500 ansökningar från hela världen valdes tio mottagare ut. Förhoppningen är att upptäckterna från Wiberg-Itzels forskning ska ge läkare större möjligheter att sätta in åtgärder i rätt tid, vilket i stora delar av världen innebär skillnaden mellan liv och död.

Under de kommande två åren finns möjlighet att söka finansiering från fonden på upp till en miljon dollar.

– Det är ett naturligtvis ett jättestort erkännande för det vi gör. Någonstans har jag en vision om att kunna hjälpa alla dessa kvinnor som världen över drabbas av långa och utdragna förlossningar, som är ett stort kliniskt problem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Wiberg-Itzel, överläkare, Södersjukhuset, 070-484 09 22

Publicerad:

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska Barnsjukhusets, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset