Landstingets patientsäkerhetspris till SÖS

Södersjukhusets Lung- och allergimottagning tog igår, torsdag 22 oktober, emot landstingets patientsäkerhetspris när det delades ut för första gången under SLL:s Patientsäkerhetskonferens.

Med befintliga resurser och utan att öka stressen för personalen har mottagningen kortat väntetiderna för patienterna och arbetat bort sin långa kö, vilket alltså resulterade i priset.

- Det är ett otroligt erkännande att just vårt arbete får pris när hela Stockholms läns landsting är representerat. Det arbetssätt som vi har använt är lätt att applicera på alla olika sorters mottagningar, säger Marie Thörne, enhetsledare på Lung- och allergimottagningen.

Utöver Lung- och allergimottagningens pris fick avdelning 55, som också tillhör lung- och allergisektionen, ett hedersomnämnande för sitt arbete med att förebygga fallskador bland patienter. Avdelningen har tagit fram ett arbetssätt där patienten under de första 24 timmarna på avdelningen bedöms utifrån en "fallrisk-skala". Om fallrisk förekommer sätts åtgärder snabbt in för att förebygga att patienten ramlar.

- Vi är otroligt stolta. Vårt arbete går också att applicera var som helst, men det krävs ett grundligt bakgrundsarbete, säger Anna Bonnivier, enhetsledare på avdelning 55.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marie Thörne, enhetsledare, lung- och allergimottagningen, Södersjukhuset

Anna Bonnivier, enhetsledare, lung- och allergimottagningen, Södersjukhuset

Moa Ledin, informatör, Södersjukhuset

Telefon: 08-616 10 68, mobil: 070-160 73 34

_______________________________________________________________________________

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4 200 medarbetare. Vi har en av Nordens största akut- mottagningar och Sveriges största förlossningsklinik med drygt 6 700 barnafödslar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100 000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akut-mottagning tar emot cirka 19 000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning. www.sodersjukhuset.se

Publicerad:
Kontaktbild