Hematolog- och reumatologmottagningen, barn och ungdomar

Vi utreder och behandlar barn och ungdomar med misstänkt blodsjukdom eller reumatisk sjukdom. För att komma till oss behövs en remiss från till exempel barnläkare, husläkare eller skolläkare.

Telefonnummer:
Telefontider:
måndag - torsdag: 07:30 - 12:00
fredag: 07:30 - 09:30
  • Karta över sjukhusområdet Huvudentré
    Entré: Huvudentré
    Hiss: G
    Våning: 0
  • Inom hematologisektionen på Sachsska barn och ungdomssjukhuset utreder och behandlar vi framför allt blod- och immunbristsjukdomar, det vill säga sjukdomar i blodplättar, röda eller vita blodkroppar, eller i de immunologiska försvarsfunktionerna.

Inom reumatologisektionen utreder och behandlar vi barn och ungdomar med reumatisk sjukdom, eller misstanke om sådan.

Vi arbetar i team bestående av läkare, sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut samt kurator. Vid ditt första besök hos oss kommer du att träffa en läkare och en sköterska. Ofta tar vi blodprover i samband med besöket, om detta inte redan gjorts via vårdcentral eller barnmottagning. Om behov finns av att träffa sjukgymnast, arbetsterapeut eller kurator ordnar vi det till ett senare besök.

Vi i teamet samarbetar efter behov med ögonläkare, tandläkare, psykolog, ortoped, handkirurg och smärtläkare. Läkare från vår mottagning har också mottagning på Ungdomsenheten på Södersjukhuset.

• Inför besöket till oss, tänk gärna igenom om det finns någon ärftlighet för sjukdom i familjen.

• Om något är oklart efter besöket är ni välkomna att kontakta oss per telefon eller via 1177 e-tjänster.