Vårdavdelning 64, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset

Vårdavdelning 64 är en akutvårdsavdelning där barn och ungdomar mellan 0 och 18 år vårdas.
Vanliga diagnoser är olika typer av infektioner, andningssvårigheter, kramper och blindtarmsinflammation.

Telefonnummer:
Telefontider:
måndag - söndag: 00:00 - 24:00
  • Karta över sjukhusområdet Huvudentré
    Entré: Huvudentré
    Hiss: A
    Våning: 4
  • Vi arbetar tillsammans i team som består av sjuksköterskor, undersköterskor, läkare och måltidsansvariga. Knutna till avdelningen är också medicinska sekreterare, kuratorer, dietister, lekterapeuter och sjukgymnaster.

Eftersom Sachsska barn- och ungdomssjukhuset är ett utbildningssjukhus är det vanligt förekommande med studenter på avdelningen.

• Inför ditt besök hos oss

Förbered er gärna inför vistelsen vid Sachsska barn- och ungdomssjukhuset genom att gå in på sidan om Bildspel, som är till för barn, ungdomar och föräldrar som ska besöka Sachsska barn- och ungdomssjukhuset. Där ser du hur några av de vanligaste undersökningarna går till och hur det ser ut på de olika avdelningarna och mottagningarna.

På avdelningen

När ditt barn vårdas på avdelning 64 ska alltid en förälder/närstående vara med. På grund av brandsäkerhet och patientsäkerhet kan endast en förälder/närstående sova kvar på avdelningen i en patientsäng/sovfåtölj.

Avdelningen har 13 enkelrum och ett rum där två patienter kan vårdas samtidigt. Några rum har egen dusch och toalett. Övriga rum har delad dusch och toalett.

På grund av infektionsrisk är det vanligt att barn och föräldrar/närstående får stanna på sitt rum under hela vistelsen. Det finns möjlighet att låna leksaker, böcker och annan förströelse för att underlätta sjukhusvistelsen.

Rond sker dagligen, vanligtvis under förmiddagen. Hemgång/utskrivning kan ske under hela dygnet, även nattetid.

I varje patientrum finns en informationspärm där det finns möjlighet att läsa mer om hur det är att vårdas på avdelning 64.

• Avdelningen har besökstider mellan kl. 08.00 och kl. 21.00.