Vårdavdelning 74, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset

Vårdavdelning 74 är en akutvårdsavdelning där barn och ungdomar mellan 0 och 18 år vårdas. Vanliga diagnoser är olika typer av infektioner, andningssvårigheter, kramper och blindtarmsinflammation. Utöver detta vårdar vi barn och ungdomar med t ex. diabetes, anorexia och mag- och tarmsjukdomar. Här vårdas också barn och ungdomar som opereras inom handkirurgi.

Telefonnummer:
  • Karta över sjukhusområdet Huvudentré
    Entré: Huvudentré
    Hiss: A
    Våning: 4
  • Vi arbetar tillsammans i team som består av sjuksköterskor, undersköterskor, barnsköterskor läkare och medicinska sekreterare. Vi samarbetar även med lekterapi, sjukgymnast, dietist, psykolog och kurator.

Eftersom Södersjukhuset är ett utbildningssjukhus är det vanligt förekommande med studenter på avdelningen.

• Förbered er gärna inför vistelsen vid Sachsska barn- och ungdomssjukhuset genom att gå in på sidan om Bildspel, som är till för barn, ungdomar och föräldrar som ska besöka Sachsska barn- och ungdomssjukhuset. Där ser du hur några av de vanligaste undersökningarna går till och hur det ser ut på de olika avdelningarna och mottagningarna.

Alla rum på avdelningen är enkelrum med egen toalett och dusch. Förälder eller annan vårdnadshavare finns alltid med under vårdtiden. På avdelningen finns ett lekrum och ett föräldrakök. Barn som är infekterade får stanna på rummet på grund av smittorisken. Då finns det möjlighet att låna in leksaker till rummet.

Läs gärna broschyren Åtta råd för en säkrare vård.

Vi strävar efter att ha korta vårdtider, därför är det vanligt med permissioner och återbesök

• Avdelningen har besökstider mellan kl. 08.00 och kl. 21.00.