
Grattis Anders Sondén till KI:s pedagogiska pris 2025
Anders Sondén som är grundutbildningsansvarig vid KI SÖS har tilldelats KI:s pedagogiska pris 2025. Priset delades ut under installationshögtiden i Aula Medica den 9 oktober.
Anders Sondén är kirurg och kom till Södersjukhuset redan 1999. Han arbetar fortfarande kliniskt en dag i veckan, vid sidan av sitt omfattande engagemang i utbildningsfrågor.
– Jag är medveten om att det kan vara nyttigt att byta arbetsplats under karriären, men för min del har Södersjukhuset erbjudit både arbetsglädje och utveckling i olika roller, säger han.
2006 började han arbeta med kursen i klinisk kirurg på läkarutbildningen. Idag har Anders Sondén det övergripande ansvaret för de delar av grundutbildningen på läkarprogrammet och specialistsjuksköterskeprogrammet som genomförs på Södersjukhuset.
– Jag tycker fortfarande att det är jätteroligt att ha nära kontakt med studenterna och att se dem växa både i sin yrkesroll och i sina praktiska färdigheter, säger Anders.
På frågan om hur det känns att uppmärksammas genom det pedagogiska priset svarar han att det känns hedrande.
– Det är fantastiskt kul och en bekräftelse på att vi gör något bra.
Evidensbaserade kliniska utbildningar
Ett av skälen till att Anders Sondén får det pedagogiska priset är hans arbete för att göra de kliniska utbildningarna mer evidensbaserade.
– Jag har arbetat för att vi ska ha en mer akademisk syn på hur vi bedriver klinisk utbildning och att det ska finnas en forskningsanknytning, säger han.
Aktuella projekt i hans forskningsgrupp omfattar bland annat hur man kan stärka handledningen av interprofessionella studentgrupper. Detta har kopplingar till såväl Södersjukhusets Kliniska Utbildningsavdelning (KUA) som Södersjukhusets regionala utbildningsuppdrag som centrum för interprofessionellt lärande.
– Här på Södersjukhuset har det alltid funnits en grundinställning att vi gör saker tillsammans KI SÖS och Södersjukhuset och det underlättar vårt arbete, säger Anders.
Stöd till studenter med varierande behov
Ett annat område där KI SÖS och Södersjukhuset nu går före handlar om att ge stöd till studenter med varierande behov inom hälsoutbildningar. Just nu arbetar en av hans doktorander med att undersöka hur studenter med ADHD upplever att studera på läkarprogrammet och hur programmet kan bli mer inkluderande.
– Idag saknar vi tydliga riktlinjer för hur vi ska stötta studenter med ADHD. Det handlar inte alls, som en del tror, om att göra läkarutbildningen enklare för den här gruppen utan om att ta bort onödiga hinder för att utbildningen ska bli mer tillgänglig, säger Anders.
Klinisk handledning
Klinisk handledning är ytterligare något Anders och hans forskargrupp arbetar med. För två år sedan skapade de en introduktion för att stötta läkare på Södersjukhuset när de för första gången ska bli lärare (kliniska assistenter) för studenterna. Detta har nu blivit en etablerad utbildning som ges av Enhetens för utbildning och lärande (UoL, KI) till Regionens kliniska lärare
Engagemanget för kollegor och studenter är stort.
– Det är kul att få arbeta med så många människor som drivs av nyfikenhet och en vilja att utveckla verksamheten för studenterna. Vi vill vara förebilder och jobbar mycket tillsammans med studenterna och diskuterar deras framtida yrkesroll i olika forum, säger Anders.

Priskommitténs motivering
Anders Sondén, grundutbildningsansvarig vid KI SÖS, är en mycket engagerad pedagogisk ledare som genom innovativa och evidensbaserade metoder har förbättrat KI:s utbildningar och skapat inkluderande lärandemiljöer. Hans arbete har stärkt studenters lärande och kliniska resonemang.
Om pedagogiska priset
KI:s pedagogiska pris delas årligen ut till enskilda lärare, lärarlag eller administrativ personal som gjort goda pedagogiska insatser inbegripande pedagogiskt utvecklings- eller förnyelsearbete inom KI:s utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarutbildningsnivå.
