All-time-high på BB Sös

Fotograf/Källa: Clas Fröhling, Fotogruppen Södersjukhuset

I mars föddes 687 barn på Södersjukhusets förlossningsavdelning, i genomsnitt 22 barn per dygn. Det är det största antalet födslar under en månad på många år. – Det känns bra att både föräldrar och medarbetare tycker att miljön på vår nyrenoverade förlossningsavdelning är lugn, fastän många familjer vistas här samtidigt, säger Ingegerd Lantz, verksamhetschef på kvinnokliniken.

I januari i år invigde Södersjukhuset den renoverade förlossningsavdelningen som är uppdelad i tre mindre enheter. Varje enhet bemannas av barnmorskor, undersköterskor och assistenter som arbetar i team tillsammans med läkare.
– Genom att stärka lagarbetet bidrar alla till den nyblivna familjens bästa, säger Ingegerd Lantz som själv är både barmorska och förlossningsläkare. Vi har en bra känsla som jag tror har börjat sprida sig till blivande föräldrar som i allt större utsträckning väljer att föda barn hos oss.

När barnet har fötts och familjen är redo så följer en assistent med till en BB-plats på en avdelning eller på BB-hotellet.
– Man kan också välja BB-vård i hemmet vilket innebär att man åker hem efter ca 12 timmar. Då kommer en barnmorska på hembesök och kan svara på frågor som man har, samtidigt som man kontrollerar att barnet och mamman mår bra.

Utöver renoveringen har BB Sös det senaste året genomfört en rad åtgärder för att höja både vårdkvaliteten och arbetsmiljön.
– Vi arbetar aktivt med att utveckla verksamheten genom exempelvis utbildningsinsatser som syftar till minska bäckenbottenskador och att öka närvaron hos de födande kvinnorna, säger Ingegerd Lantz.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset