Föredrag om forskning kring hiv-vaccinet HIVIS på Word Aids Day

Med anledning av World Aids Day den 1 december kommer Bo Hejdeman, överläkare på Södersjukhuset, att hålla ett öppet föredrag om hiv-forskning i allmänhet och hiv-vaccinet HIVIS i synnerhet.

HIVIS är ett forskningsprojekt som syftar till att ta fram ett vaccin emot hiv. Projektet är ett samarbete mellan forskare i Sverige, USA och Tanzania. De första studierna med vaccinet har genomförts parallellt på Södersjukhuset, Stockholm och i Dar Es Salaam, Tanzania.

I Södersjukhusets entréhall kommer även representanter från Venhälsan och Sesam SÖS (sjukhusets mottagningar som arbetar med sex- och samlevnad, sexuellt överförbara sjukdomar inklusive hiv) att presentera sina verksamheter.

Den 1 december är dessutom alla besökare välkomna till Venhälsan på drop-in hiv-test med provsvar inom 30 minuter.

Tid och plats för öppet föredrag

1 december kl. 11–12, Södersjukhusets Aula, hiss C, plan 6

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Björklund, sekreterare, Venhälsan, Södersjukhuset, tfn: 08-616 39 16

Moa Ledin, Informatör, Södersjukhuset, tfn: 08-616 10 68, mobil: 070-160 73 34