Hjärtsjukvården på Södersjukhuset rankas i topp

Södersjukhuset fortsätter att ligga i topp bland landets sjukhus avseende vård av patienter med hjärtinfarkt, visar resultaten från kvalitetsregistret Swedeheart.

I Swedehearts kvalitetsindex 2017 uppnår Södersjukhuset index 9,5 av 11 och har därmed näst bäst totalresultat i Sverige – och bäst i landet på att, inom rekommenderad tid, åtgärda hjärtinfarkt där ett kranskärl är helt blockerat (STEMI).

– Vi arbetar systematiskt med att förbättra omhändertagandet av våra hjärtinfarktpatienter såväl vad avser det akuta sjukdomstillfället som den viktiga uppföljningen efteråt. Våra engagerade och kvalificerade medarbetare är förutsättningen för de utmärkta resultat vi ser i kvalitetsindex, säger Eva Strååt, verksamhetschef Kardiologi på Södersjukhuset.

Syftet med kvalitetsregistret Swedeheart är att stödja kontinuerligt förbättringsarbete av akut kranskärlssjukdom och hjärtinterventioner. Det långsiktiga målet är att bidra till en minskad dödlighet och sjuklighet hos patienterna och att öka kostnadseffektiviteten i vården. Varje år rankas hjärtsjukvården i Sverige som presenteras i en årsrapport på Alla hjärtans dag.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset