Kartografiska sällskapets innovationspris 2012 tilldelas projektet SMSlivräddare

”För deras unika lösning, ”SMSLivräddare”, som med modern mobil positioneringsteknik, kartlänkar och allmänhetens kunskap i hjärt- och lungräddning ger förbättrade möjligheter till snabb livräddning”

Så löd motiveringen när SMSlivräddare projektet mottog kartografiska sällskapets innovationspris vid kartdagarna på ELMIA mässan i Jönköping den 29 mars 2012.

Kartografiska Sällskapets Innovationspris instiftadesden 5 mars 1998. Syftet är att ge uppmärksamhet och publicitet åt innovativt nytänkande samt att stimulera till utveckling av nya produkter, metoder, tjänster och kunskap inom kartografiska sällskapets verksamhetsområden. Priset skall vara till gagn för utvecklingen av offentlig och privat verksamhet på nationell nivå och svenskt näringslivs konkurrenskraft på internationell nivå. Bland tidigare pristagare syns bland annat Google som fick priset 2009.

-          Detta är en stor ära säger Mårten Rosenqvist, professor i hjärtsjukdomar vid Södersjukhuset i Stockholm och en av initiativtagarna bakom projektet. Vårt mål är att fler ska överleva efter ett hjärtstopp och att uppmärksammas av Kartografiska sällskapet är hedrande, vi låter oss nu inspireras ytterligare, allt för att rädda fler liv fortsätter Mårten Rosenqvist.

Tekniken bakom projektet SMSlivräddare är utvecklad av LEKAB Communication Systems och projektet är nu i drift i hela Stockholms län. Projektet är en del i en vetenskaplig studie som vill undersöka om man på detta sätt med frivilliga resurser kan starta hjärt- lungräddning tidigare och därmed öka överlevnaden.

Många av de som drabbas av hjärtstopp i Sverige skulle kunna överleva om hjärt- lungräddning påbörjas tidigt. Varje minut utan livräddande insatser försämrar chansen till överlevnad med tio procent berättar Mårten Rosenqvist.

SMSlivräddare projektet har idag snart 6 000 deltagare som är redo att efter ett SMS larm från SOS-alarm rycka ut för att försöka rädda en medmänniskas liv. Vill du bli SMSlivräddare? Du som är utbildad i hjärt- lungräddning, har fyllt 18 år och bor eller arbetar i Stockholms län kan registrera dig på projektets hemsida www.smslivraddare.se

Så här fungerar SMS-livräddare
Samtidigt som SOS Alarm larmar ambulans och räddningstjänst vid ett misstänkt hjärtstopp positioneras mobiltelefonerna hos projektets deltagare och de SMS-livräddare som befinner sig mindre än 500m ifrån platsen för hjärtstoppet får ett larm via SMS. Detta SMS innehåller en kartlänk som underlättar för livräddaren att hitta till platsen. Om en SMS-livräddare kommer först på plats påbörjar den hjärt- lungräddning tills ambulans eller räddningstjänst kommer och tar över. Om SMS-livräddaren istället kommer fram och ambulans eller räddningstjänst är på plats ska de få arbeta ostört.

För ytterligare information kontakta:                                                                                                                                                                                                             David Fredman. Projektledare, kardiologkliniken, Södersjukhuset.
david.fredman@sodersjukhuset.se, 070-089 15 48

Mårten Rosenqvist. Professor i hjärtsjukdomar, kardiologkliniken, Södersjukhuset. Marten.rosenqvist@sodersjukhuset.se

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset