Markus Aujalay och SÖS lyfter patientmaten till nya höjder

Södersjukhuset inleder ett samarbete med kocken Markus Aujalay. Med fokus på att förbättra patienternas måltider kommer Markus att komponera patientmenyer och inspirera Södersjukhuset att tänka nytt kring mat. Nu utmanar Södersjukhuset övriga sjukhuskök i landet om bästa sjukhusmaten 2015.

Södersjukhuset gör en stor satsning för att förbättra patientmaten. I början av 2014 väntas det egna tillagningsköket stå klart, ett kök som kommer ge SÖS möjligheten att själva påverka inköp av råvaror och laga mat med hög kvalitet.

-       Vi vet att mat är oerhört viktigt för patientens tillfrisknande. Maten kommer att få en känsla av hemlagat och med ett eget kök kan vi erbjuda våra patienter en större valfrihet mellan olika maträtter och flexiblare mattider, säger Lena Lundin, sektionschef, juridik och entreprenad, Södersjukhuset.

Och patientmenyerna kommer att komponeras av den kända kocken och matinspiratören Markus Aujalay.

-          Markus ska inspirera våra medarbetare och dela med sig av sin breda kunskap och erfarenhet inom mat och service. Han kommer att komponera våra patientmenyer och föra in ett nytänk kring måltiden som helhet, säger Lena Lundin.

Samarbetet är redan i full gång. Markus har varit runt på sjukhusets avdelningar och träffat kostombud och köksansvarig personal på avdelningarna. Markus kommer även att vara högst delaktig i rekryteringen av sjukhusets nya kökschef.

-          Det känns otroligt inspirerande att få vara en del i det här arbetet. Jag hoppas kunna inspirera medarbetarna och föra in ett restaurangperspektiv och mer servicetänk. Jag tror att det är viktigt att sätta sig i patienternas sits och ställa sig frågan: Vad vill patienten ha? Är man sjuk är inte alltid aptiten den bästa. Ett eget kök ger SÖS möjligheten erbjuda en större flexibilitet. Är en patient sugen på en enkel omelett ska vi kunna servera det. Mat är viktigt för tillfrisknandet och alla medarbetare är en del av det här projektet, säger Markus Aujalay.

-          Det här är ett spännande projekt som ligger i tiden och som gynnar patienten. Vi kan också konstatera att den nya lösningen inte blir dyrare än det tidigare matalternativet vi använt, säger Christina Söderholm, vd, Södersjukhuset.

Södersjukhuset kommer även att hålla ett seminarium om det pågående måltidsprojektet under Almedalsveckan i sommar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Lundin, sektionschef, juridik och entreprenad, 08-616 17 90
Moa Ledin, pressansvarig, 070-484 10 76

Se film:
Film om SÖS patientmat i samarbete med Markus Aujalay, http://youtu.be/rdIjK5YLXVU

Om Markus Aujalay
Markus Aujalay är känd som en av Sveriges mest omtyckta kockar. Han har arbetat på stjärnkrogar både utomlands och i Sverige. I Stockholm har han bland annat varit på Operakällaren, Leijontornet och Fredsgatan 12. Under åren har Markus skrivit ett antal kokböcker och tagit hem flertalet kocktitlar, Årets gröna kock och årets kock för att nämna två. 2007 han Sveriges representant i matlagnings-VM – Bocuse d Ór – där han slutade på en femteplats. Idag driver han restaurang Winterviken tillsammans med sin fru samt Fjällpuben i Åre tillsammans med Melker Andersson och är en av jurymedlemmarna i TV4s matlagningstävling ”Sveriges mästerkock”.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset