Nu öppnar Södersjukhusets nyrenoverade förlossningsavdelning

Fotograf/Källa: Clas Fröhling, Fotogruppen Södersjukhuset

Torsdag 19 januari kl. 09.00 välkomnar Södersjukhuset de första blivande föräldrarna till den nyrenoverade förlossningsavdelningen, BB Sös. I de renoverade lokalerna har alla förlossningsrum en egen toalett och badkar eller dusch. Det möjliggör nytt arbetssätt och en bättre vård- och arbetsmiljö.

– Våra patientenkäter visar att de nyblivna föräldrarna är mycket nöjda med vården och bemötandet hos oss, vi har en hög patientsäkerhet med fina utfall, men lokalerna har länge varit eftersatta och det har påverkat både patienter och medarbetare, säger Ingegerd Lantz verksamhetschef kvinnosjukvård och förlossning på Södersjukhuset.

– Nu kan vi äntligen erbjuda alla födande egen toalett och badkar/dusch på rummet, säger Ingegerd Lantz.

På Södersjukhusets förlossning föddes 2016 ungefär 7200 barn, här kan alla gravida föda, både friska gravida och de som har haft en komplicerad graviditet eller där det tillstött komplikationer hos mor eller barn. Här tas även personer om hand och behandlas för akuta besvär under pågående graviditet.

– De nya lokalernas utformning gör det möjligt att förändra vårt arbetssätt. Nu kan vi skilja på patienter som är i ett aktivt förlossningsarbete från de som behöver annan vård. På så sätt frigörs förlossningsrum så att vi kan ta emot fler födande. Vi kan också öka närvaron av förlossningspersonal på rummet vilket minskar risken för komplikationer under en förlossning, berättar Ingegerd Lantz.

Officiell invigning 16 januari kl. 14.00

Måndag 16 januari kl. 14.00 inviger Tomas Movin, vd Södersjukhuset, Ingegerd Lantz verksamhetschef för verksamhetsområde kvinnosjukvård och förlossning de nya lokalerna tillsammans med Ella Bohlin, barn- och äldrelandstingsråd i Stockholms län.

Vill du veta mer om vår nya förlossning och besöka lokalerna?

Kontakta Södersjukhusets presstjänst på tfn 070-484 10 76.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset