Ökat antal födslar men förberedelserna är goda på SÖS

Fler kvinnor än någonsin, 681 st, valde att föda på BBSöS under juni 2010, varav 77 födde på Södra BB. Trots tillströmningen av blivande föräldrar har arbetet gått enligt plan.

– Vi är stolta och glada att vi kunnat skapa en säker och trygg vård tack vare alla fantastiska medarbetare som ansträngt sig till det yttersta denna månad med det högsta beräknade förlossningstalet någonsin i Stockholm, säger Margareta Hammarström, verksamhetschef för kvinnosjukvård/förlossning på Södersjukhuset.

Prognosen visar att det kommer att födas runt 7 300 barn i år, vilket är en ökning på runt 260 barn jämfört med förra året. På SÖS har man varit beredda på att antalet födslar kommer att öka och bland annat ökat bemanningen med ytterligare en barnmorska per arbetspass på förlossningen och skapat fyra BB-platser till.

Publicerad:
Kontaktbild