Sms ska rädda liv i Stockholm

I Stockholm är ett sms nu frågan om liv eller död. Från och med idag anmäler sig vanliga stockholmare som livräddare i ett unikt projekt som inleds av Södersjukhuset i samarbete med SOS Alarm och Karolinska Institutet.

Cirka 600 hjärtstopp inträffar varje år i Stockholm, och överlevnadsfrekvensen har varit deprimerande låg. Nu ger kreativt tänkande och ny teknik hopp till de drabbade.

Södersjukhuset tillsammans med SOS Alarm AB och LEKAB Communication Systems AB, lanserar idag projektet Sms-livräddare, vilket innebär att deltagare i närheten av offret blir meddelade via mobiltelefonen.

– Det här är ett av de ovanliga fall när sms används till något bra, säger Mårten Rosenqvist, överläkare på Södersjukhusets kardiologklinik.

När SOS alarm tar emot hjärtstoppslarmet skickas ett sms ut till alla livräddare inom en kilometer av händelsen, med instruktioner om var den drabbade befinner sig. Projektet tros rädda upp till hundra liv varje år.

– När det gäller hjärtstopp är tiden den viktigaste faktorn. Vi hoppas få runt 5000 hjärt-lungräddare att anmäla sig till projektet. I många fall kommer livräddarna sannolikt att anlända före ambulansen, vilket ökar överlevnadschanserna dramatiskt, säger Mårten Rosenqvist.

Överlevnadsfrekvensen efter hjärtstopp utanför sjukhus har ökat från 2 till 8 procent i Stockholm de senaste åren tack vare SALSA-projektet, vilket innebar att polis och brandkår involverades i räddningsarbetet kring hjärtstopp. Efter en framgångsrik utvärdering har SALSA-projektet inkorporerats i räddningsarbetet, så att polis och brandkår alltid deltar i insatsen vid hjärtstoppslarm. Sms-livräddare är en förlängning av SALSA-projektet och går bortom blåljuspersonal till att omfatta vanliga medborgare.
– Att rädda ett liv är något av det finaste en människa kan vara med om, säger Mårten Rosenqvist.

För mer information, kontakta:

Mårten Rosenqvist, överläkare, Kardiologkliniken vid Södersjukhuset

Tel. 070-794 02 71

Jacob Bengtsson, informatör, Södersjukhuset

Tel. 08-616 14 51, 070-484 30 16

Frågor rörande tekniska aspekter:

Klas Grönqvist, LEKAB Communication Systems AB

Tel. 08-635 26 00, 070-635 26 34

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör tillsammans med de stora folksjukdomarna sjukhusets specialitet. Vi har även Sveriges största förlossningsklinik med omkring 7 000 förlossningar per år. Södersjukhuset har cirka 4 000 medarbetare och till sjukhuset söker ungefär 100 000 patienter vård varje år. Sachsska Barnsjukhusets är en del av Södersjukhuset och tar årligen emot runt 70 000 besök. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Publicerad:
Kontaktbild