SMSlivräddare utvidgar till hela Stockholms län

Hittills har detta engagerat över 3600 stockholmare och visat mycket lovande resultat. Från och med 22 november kan alla som bor i Stockholms län och som kan Hjärt- och lungräddning anmäla sig då projektet utvidgas till hela länet.

Årligen inträffar cirka 900 hjärtstopp utanför sjukhus i Stockholms län, endast 90 av de drabbade överlever. Nu ger ny teknik nya möjligheter till dem som drabbas. Idag lanserar Hjärtkliniken på Södersjukhuset tillsammans med LEKAB Communication Systems och SOS Alarm en utvidgning av SMSlivräddare till hela Stockholms län.

En SMSlivräddare larmas ut via sms vid misstänkt hjärtstopp och påbörjar Hjärt- och lungräddning (HLR) i väntan på att ambulans skall anlända.
 – Vid hjärtstopp är tiden alltid kritisk, snabb hjälp kan rädda liv, säger Mårten Rosenqvist, professor och överläkare på Södersjukhusets Hjärtklinik.

Hittills har snart 300 larm skickats ut och i 40 % av dem var en SMSlivräddare på plats innan ambulans.
 – Systemet fungerar verkligen, säger Tomas Stark på Lekab som utvecklat tekniken.

Genom att få fler personer som är utbildade i HLR snabbt på plats hoppas man kunna bidra till att rädda ytterligare människor till livet. Idag finns det över 3600 SMSlivräddare i Stockholms innerstad och nu söker man fler som vill vara med då det utökas till hela Stockholms län.
– Att rädda en annan människas liv är något av det finaste man kan vara med om, avslutar Mårten Rosenqvist.

Journalister välkomnas 22/11 till pressträff där det berättas mer om bakgrunden till projektet och där man får träffa en SMSlivräddare som räddat liv. Då ges också en möjlighet att träffa de som utvecklat tekniken som gör detta möjligt.

Tid: tisdag 22 november kl. 14:15, inpassering måste ske senast på utsatt tid.
Plats: SOS Alarm, Malmskillnadsgatan 64, Stockholm. Tel: 08-454 37 00

Anmälan senast kl 10.00 22/11 nancy@smslivraddare.se eller ring David 070-0891548

Så här fungerar SMSlivräddare
Samtidigt som SOS Alarm larmar ambulans och räddningstjänst vid ett misstänkt hjärtstopp positioneras de SMSlivräddare som befinner sig närmare än 500m ifrån platsen Detta sker via mobiltelefonen och det skickas då ett sms till SMSlivräddaren med instruktioner om var den drabbade befinner sig.

Om en SMSlivräddare kommer först på plats påbörjar den personen HLR tills ambulans eller räddningstjänst kommer och tar över. Om personen istället kommer fram och ambulans eller räddningstjänst redan är på plats ska de låta dem arbeta ostört.
Du som är över 18 år och bor eller arbetar i Stockholms län och är utbildad i Hjärt- och lungräddning kan delta.
Då SMSlivräddare är ett projekt som utvärderas vetenskapligt kommer de deltagare som fått larm att kontaktas för att svara på frågor om larmet.

Mer information:
David Fredman, projektledare för SMSlivräddare
Kardiologkliniken, Södersjukhuset
david.fredman@sodersjukhuset.se

Tomas Stark, ansvarig för teknisk arkitektur och produktutveckling
LEKAB Communication systems
tomas.stark@lekab.com

Lars Engerström, chefläkare SOS Alarm
08- 407 30 00
lars.engerstrom@sosalarm.se

Södersjukhuset
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Lekab
Lekab erbjuder smarta kommunikationslösningar som optimerar affärsprocesser. Vi kombinerar mobil spjutspetsteknik med beprövade metoder i produkter som är färdiga att använda. Mer än 400 organisationer har sedan 1994 valt Lekab som leverantör, varav flera är de största i Norden.

SOS Alarms
SOS Alarms mission är att arbeta för ett tryggare samhälle. Ägarna är staten, landstingen och kommunerna tillsammans. Organisationen svarar för nödnumret 112 och larmar ut resurser som ambulans och räddningstjänst. De 18 SOS-centralerna tog emot 3 541 080 nödanrop på 112-numret under 2010, i snitt nästan 7 samtal i medeltal varje minut dygnet runt! Av dessa har ca 1,5 miljoner samtal föranlett insatser.

Publicerad:

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska Barnsjukhusets, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset