​Södersjukhuset arrangerar internationell konferens om sexuellt våld

Akutmottagningen för våldtagna värd för internationell konferens om sexuellt våld.

För första gången någonsin arrangeras en internationell konferens om sexuellt våld i Stockholm och Sverige. Som värd för the International Conference on the Survivors of Rape (ICSoR) står Södersjukhuset och Akutmottagningen för våldtagna. Konferensen äger rum i samband med att Sexualbrottskommittén presenterar sitt förslag till en samtyckeslag.

– Vi är glada att vi äntligen får stå som värd för en konferens som kan förbättra vården för personer som utsatts för sexuellt våld, säger Anna Tiihonen-Möller, ledningsläkare på Akutmottagningen för våldtagna och en av arrangörerna.

I år har det gått elva år sedan Södersjukhusets Akutmottagningen för våldtagna öppnade och förra året utökade man verksamheten från att enbart ta emot kvinnor till att ta emot alla, oavsett kön.

– Konferensen ger oss möjlighet till nätverkande och erfarenhetsutbyte som är oerhört viktigt för fortsatt utveckling av forskningen om konsekvenser av sexuellt våld, säger Anna Tiihonen-Möller.

I sin forskning har hon synliggjort att de som söker vård efter våldtäkt ofta inte har fysiska skador, men drabbas däremot av posttraumatisk stress och depression.

– För att exempelvis polis och rättsväsendet ska bli bättre på att bemöta personer som utsatts för sexuellt våld behöver vi sprida vår kunskap, menar Anna Tiihonen-Möller.

Mer om konferensen
International Conference on the Survivors of Rape (ICSoR) är en vetenskaplig konferens som samlar forskare, yrkesprofessionella och personer från den ideella sektorn, som i sitt arbete möter personer utsatta för sexuellt våld.

Bland gästföreläsarna märks särskilt Neema Rukunghu, läkare och medicinskt koordinator på Panzisjukhuset i Kongo som tar emot patienter som utsatts för våldtäkt som krigsföring, Steven Lucas från Uppsala Universitet som forskat på våldets hälsokonsekvenser och Mari Heidenborg, justitieråd, som i oktober presenterar sin utredning för en förändrad sexualbrottslagstiftning i Sverige.

Läs mer på: www.icsor.se. Se även bifogat program för konferensen

Mer information, pressackreditering, intervjuförfrågningar
Kontakta Södersjukhusets presstjänst på tfn: 070- 484 10 76

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset