​Södersjukhuset öppnar testrum för framtidens operationssal

En fullskalig prototyp av framtidens operationssal gör det möjligt att testa och korrigera utrustning och arbetssätt innan salarna byggs. Foto: Fotogruppen Södersjukhuset.

Nu öppnar Södersjukhuset en fullskalig prototyp av framtidens operationssal. I prototypen är det möjligt att testa utrustning, inredning och material för de 24 nya operationssalar som ska byggas i Södersjukhusets nya behandlingsbyggnad. I rummet ska man också prova på nya arbetssätt och att utbilda medarbetare.

År 2019 ska en ny behandlingsbyggnad med 24 nya operationssalar stå färdig på Södersjukhuset. För att testa nya tekniska lösningar och utforma operationssalarna på bästa sätt har byggbolaget NCC tillsammans med MITRU, företaget som levererar operationsutrustning, byggt ett fullskaligt testrum.

– Det gör att vi kan ta med oss synpunkter in i byggprojektet och efter det korrigera detaljerna, berättar Mattias Hörger, projektledare för utrustning och inredning för Framtidens Sös. Det kan handla om alltifrån i vilken höjd en dator är monterad i väggen och hur styrsystem fungerar, till att persienner ger rätt ljusinsläpp och ljudanläggningen fungerar på ett bra sätt, berättar Mattias.

Den nya 60 kvm stora operationssalarna med separata uppdukningsrum är något helt nytt för Södersjukhuset. Med ett fullskaligt testrum får de opererande verksamheterna möjlighet att även testa nya arbetssätt.

– Hur ska vi jobba? Fungerar det som vi har tänkt oss? Det får vi svar på genom att prova att jobba i rummet, säger Mattias. Vi ska också använda rummet för utbildning och det kommer att ge medarbetare möjligheten att i ett tidigt skede känna sig trygg i den nya miljö, menar Mattias.

Vill du besöka Södersjukhusets prototyp av framtidens operationssal?

Kontakta Södersjukhusets presstjänst på tfn 070 -484 10 76.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset