Södersjukhuset satsar stort för att minska antalet förlossningsskador

Fotograf/Källa: Rainer Thivan, Fotogruppen Södersjukhuset

Nu inleder förlossningen på Södersjukhuset en stor utbildningsinsats för att minska antalet bristningar vid vaginal förlossning. Med ett enkelt handgrepp och god kommunikation ska antalet allvarliga förlossningsskador minimeras. Barnmorskor och förlossningsläkare ska också bli bättre på att sy bristningar så att de patienter som drabbats ska få mindre besvär.

— För att undvika skador i bäckenbotten vid förlossning är det viktigt att det i slutskedet inte går för fort. Barnmorskan behöver hjälpa den födande att bromsa farten, menar Cecilia Lind, barnmorska och verksamhetsutvecklare vid Kvinnokliniken på Södersjukhuset.

Stockholms läns landsting har högst andel födande som drabbas av förlossningsskador i landet. Nu satsar SLL 16 miljoner för att förbättra förlossningsvården och minska antalet förlossningsskador.

— Vi utbildar 160 förlossningsläkare och barnmorskor i ett särskilt handgrepp som ibland kallas ”finska greppet” berättar Cecilia Lind. Tillsammans med god kommunikation med den födande har greppet varit framgångsrikt i både Norge och Finland, och där har antalet allvarliga förlossningsskador minskat, säger Cecilia Lind.

Förutom utbildning i ett handfast grepp kommer medarbetarna på förlossningen även att få ökad kunskap om bäckenbotten samt hur man syr bristningar för att förhindra besvär.

— Vårt mål med utbildningsinsatsen är att minska antalet förlossningsskador och därmed också öka tryggheten för den som ska föda, säger Cecilia Lind.

Alla medarbetare på Södersjukhusets förlossning kommer även att delta i en utbildning som Karolinska institutet genomför för alla barnmorskor och förlossningsläkare inom hela SLL.

Vill du veta mer Södersjukhusets satsning på att minska antalet förlossningsskador?

Kontakta: Johanna Gréen, pressansvarig, 070-484 10 76, johanna.green@sodersjukhuset.se

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset