Södersjukhuset stickar in för att sticka ut

Södersjukhusets varma och trevliga atmosfär manifesteras genom instickade vårdföremål på flera platser i Stockholm under denna vecka, i en kampanj som syftar till att rekrytera fler sjuksköterskor.

För att rekrytera sjuksköterskor startar sjukhuset idag en kampanj där medarbetare från SÖS kommer att dyka upp vid olika sjuksköterskeutbildningar i Stockholm under veckan. För att väcka uppmärksamhet använder sig sjukhuset av så kallad stickgraffiti där ett antal vårdrelaterade föremål har stickats in. På sjukhusets Facebook-sida finns också ett trevlighetstest där man kan testa hur trevlig man är som arbetskamrat.

– Vi vill väcka uppmärksamhet på ett annorlunda sätt och signalera den varma och trevliga atmosfär som finns på vårt sjukhus. Med testet på Facebook vill vi ytterligare manifestera detta, på ett humoristiskt sätt och med glimten i ögat, säger Hanna Ahonen, kommunikationschef.

Syftet är att väcka intresse hos de sjuksköterskestudenter som är klara till sommaren så att de vill komma och jobba på SÖS. Men kampanjen är också startskottet för ett mer långsiktigt arbete där sjukhuset vill profilera sig tydligare som arbetsgivare.

– Vi vill visa att SÖS erbjuder sjuksköterskor en god arbetsmiljö och goda möjligheter att utvecklas i sitt yrke, på det som vi tycker är vårdens trevligaste arbetsplats. Många av våra patienter kommer in akut och det påverkar sjukhuset som arbetsplats. Vi vill att personer som trivs med att arbeta i den miljön ska söka sig hit, säger Christine Engius, personalchef på Södersjukhuset.

Enligt sjukhusets medarbetarenkät är 4 av medarbetare 5 är stolta över att arbeta på SÖS och 3 av 4 känner glädje över att gå till jobbet.

– Många av dem som slutar på SÖS kommer tillbaka efter ett par år, ibland redan efter ett par månader. Det tycker vi är ett gott betyg.

SÖS är ett av de sjukhus som landstinget satsar mest pengar på i framtidens hälso- och sjukvård. Inom några år kommer till exempel en ny akutmottagning, behandlingsbyggnad och vårdbyggnad att stå klara.

– Vi vill visa vad SÖS kan erbjuda som arbetsgivare, till exempel att vi bedriver ett omfattande utvecklings- och förbättringsarbete där du som sjuksköterska har stora möjligheter att komma med idéer och vara med och påverka utvecklingen av sjukhuset, säger Christine Engius.

För mer information, kontakta:

Christine Engius, personalchef, Södersjukhuset, 070-484 62 46

Hanna Ahonen, kommunikationschef, Södersjukhuset, 08-616 10 76

Södersjukhusets presstelefon, 070-484 10 76

Här dyker kampanjen upp under veckan:

Onsdag 21 januari, Ersta Sköndal, Stigbergsgatan 30, kl. 08.30-12.30
Torsdag 22 januari, Sophiahemmet, Lindstedtsvägen 8, kl. 09.30-12.30
Fredag 23 januari, Röda korset, Teknikringen 1, kl. 09.30-12.30

Z-garn i Nacka har stickat alstren i Södersjukhusets kampanj
Kommunikationsbyrå: Spider

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset