​Södersjukhuset tar över onkologisk verksamhet

Lördag 1 oktober tar Södersjukhuset över den onkologiska verksamheten från Karolinska Universitetssjukhuset. Verksamheten har bedrivits i sjukhuset lokaler under många år och kommer i och med övergången även att tillhöra Södersjukhuset organisatoriskt.

– Vi är mycket stolta över att den onkologiska verksamheten nu är en del av Södersjukhuset och vi är glada över att kunna hälsa nya medarbetare välkomna till oss, säger Tomas Movin, vd.

Med hela vårdkedjan inom ett och samma sjukhus får patienten en mer sammanhållen, effektiv och trygg cancervård med kortare ledtider och bättre kontinuitet. När medarbetarna tillhör samma organisation blir också förutsättningarna för teamarbetet runt patienten och mellan olika yrkesgrupper och specialiteter bättre och säkrare.

– Samarbetet mellan onkologkliniken och sjukhusets andra verksamheter förstärks, samtidigt som vi självfallet ska fortsätta vårt fina samarbete med onkologklinikerna på Karolinska Universitetssjukhuset och Capio S:t Görans Sjukhus, säger Karin Leifland, verksamhetsområdeschef för Bilddiagnostik och Onkologi på Södersjukhuset.

Den patientnära forskningen stärks, och det blir enklare att forska, genom att diagnostik och onkologi finns inom samma verksamhetsområde.

– På Södersjukhuset ska vi fortsätta att utveckla vår nystartade forskningsenhet där patienter får möjlighet att delta i klinisk, patientnära forskning. Vårt mål är att nå internationell klass inom våra tre fokusområden buktumörer, tumörer i urinvägarna och bröstcancer, säger Pehr Lind, docent och ny verksamhetschef för onkologiska kliniken.

Välkommen att närvara vid invigningsceremoni den 3 oktober kl. 15.00

Måndag 3 oktober kl. 15.00 välkomnar Tomas Movin, vd Södersjukhuset, onkologens medarbetare och den nya verksamhetschefen Pehr Lind. Melvin Samson, sjukhusdirektör, Karolinska Universitetssjukhuset, lyckönskar verksamheten och Ella Bohlin, barn- och äldrelandstingsråd i Stockholms län, återinviger onkologens verksamhet på Södersjukhuset.

Vill du närvara vid invigningsceremonin? Kontakta Södersjukhusets presstjänst på tfn 070- 484 10 76.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset