Södersjukhusets akutmottagning för alla våldtagna öppnar 15 oktober

Södersjukhuset öppnar en gemensam akutmottagning för alla våldtagna, oavsett kön. Sjukhuset har redan spetskompetensen genom sin akutmottagning för våldtagna kvinnor, som funnits i 10 år, och i den nya mottagningen får alla våldtagna ett samlat akut omhändertagande med specialutbildad personal. Mottagningen öppnar med invigning och symposium den 15 oktober.

Utökat uppdrag till att ta emot alla våldtagna

- Vi utvecklar vår akuta mottagningsverksamhet på Södersjukhuset, från att enbart ha tagit emot våldtagna kvinnor, till att nu ta emot alla våldtagna, oavsett kön eller könsidentitet, säger Lotti Helström, överläkare på den nya mottagningen. Det innebär att den 15 oktober 2015 öppnar vi Akutmottagningen för våldtagna.

Södersjukhuset har redan spetskompetensen

Akutmottagningen för våldtagna kvinnor på Södersjukhuset har funnits i tio år.

- Vi har spetskompetensen kring att ta emot våldtagna som identifierar sig som kvinnor. Nu tar vi med oss vår långa kompetens och erfarenhet in i en ny akutmottagning för alla sexuellt våldsutsatta och våldtagna, säger Lotti Helström.

Samlat akut omhändertagande med specialutbildad personal

Tidigare har våldtagna som identifierar sig som män fått vända sig till vanliga akutmottagningen och har då blivit slussade mellan flera instanser.

- Efter den 15 oktober kan vi erbjuda ett samlat akut omhändertagande för alla våldtagna, säger Karl Norwald, kurator och auktoriserad sexolog på den nya mottagningen. Vi har inför öppnandet gjort flera utbildningssatsningar för såväl medicinsk som psykosocial personal.

Invigningen sker den 15 oktober och i och med det bjuder Södersjukhuset in till ett symposium med fokus på hur vår verksamhet utvecklats sedan starten för tio år sedan och vad vi tror kommer att ske i framtiden. Du får också möjlighet att träffa de som arbetar på den nya mottagningen.

Länk till inbjudan och program

Anmäl dig till 15 oktober

Länk till frågor och svar om den nya Akutmottagningen för våldtagna.

Korta fakta:

• Vi kommer fortfarande ha öppet för akuta besök dygnet runt, året om.
  • Vi kommer fortfarande ta emot patienter som söker upp till en månad efter att övergreppet skett.
  • Vi kommer ta emot alla patienter över 13 år, som tillhör Stockholms län eller som befunnit sig i Stockholms län i samband med övergreppet.
  • Patienter under 13 år hänvisas likt tidigare till barnsjukhusens akutmottagningar.

Mer information:

Johanna Gréen, pressansvarig Södersjukhuset, 070-484 10 76, johanna.green@sodersjukhuset.se

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset