Södersjukhusets Antivåldsgrupp på plats under Blåljusdagen

På Blåljusdagen i Kungsträdgården den 19 september finns Södersjukhusets Antivåldsgrupp på plats för att informera om storstadsvåld och det ökade våldets konsekvenser.

61 procent av de våldskadade som kommer in till Södersjukhusets akutmottagning har blivit misshandlade av fler än en gärningsman. Över 70 procent av offren är alkoholpåverkade och de flesta är unga killar mellan 15 och 24 år som rör sig ute i offentlig miljö natten mot lördag och natten mot söndag. Så ser verkligheten ut.

Den 19 september arrangerar Stockholms Prehospitala Centrum "Blåljusdagen" i Kungsträdgården där olika akutsjukvårdsinstanser ställer ut. Södersjukhusets Antivåldsgrupp kommer att finnas på plats tillsammans med RAV (Riksorganisationen för anhöriga till våldsdödade) och Panfilm för att informera om vilka konsekvenser våldet får för offren och deras nära anhöriga.

- Kroppen är otroligt sårbar, även om man är ung och frisk. Det vanligaste våldet är våld mot huvudet och det är också det absolut farligaste. En 15-åring med hjärnblödning är inte friskare än en 70-åring med stroke, säger Sören Sanz, vårdchef på Södersjukhusets akutmottagning och projektledare för Antivåldsgruppen, som kommer att vara på plats under Blåljusdagen.

Antivåldsgruppen har varit verksam sedan 1987 och har sedan dess studerat det ökade gatuvåldet och aktivt arbetat förebyggande för att minska antalet våldsskadade. Gruppen består av sjuksköterskor, undersköterskor, en docent, en brottsforskare och två kuratorer, totalt 11 personer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sören Sanz, vårdchef, Akuten, Södersjukhuset, soren.sanz@sodersjukhuset.se

Helen Hellströmer, informationschef, Södersjukhuset, 08-616 10 76, mobil 070-484 10 76

_______________________________________________________________________________

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4200 medarbetare. Vi har en av Nordens största akut-mottagningar och Sveriges största förlossningsklinik med drygt 6 700 barnafödslar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akut-mottagning tar emot cirka 19000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning.

Publicerad:
Kontaktbild