SÖS släpper app mot halkskador

I dag lanserar Södersjukhuset världens första app för inrapportering av blixthalka och istappar. De senaste åren har antalet akutbesök på SÖS efter halkskador ökat dramatiskt varje år. Halkskadorna var fler än fem gånger så många förra vintern som för fyra år sedan. Med appen Halkvarningen hoppas SÖS på att den negativa trenden ska brytas.

Halkvarningen finns idag att ladda ned gratis för iPhone*. Appen är ett första test på SÖS MediaLab - ett initiativ för att skapa verktyg och tjänster kring sjukvård och hälsa som kommer allmänhet till gagn. Som partner i projektet SMSlivräddare fick Södersjukhuset tankarna om att skapa ett eget labb för webb- och mobiltjänster.

- Ishalkan som kommer varje år är något som vi länge har velat arbeta proaktivt mot - och med Halkvarningen hoppas vi göra just det, säger Helen Hellströmer, kommunikationschef Södersjukhuset.

Förhoppningen är också att Stockholms stad och andra städer som har ansvaret för snöröjning och sandar gator i Sverige ska hålla koll på Halkvarningen.

Förra vintersäsongen kom fler än 1 600 personer till Södersjukhusets akut efter att ha halkat olyckligt. Det var en ökning från året innan med närmare 45 procent. Vanligaste skadorna efter halka är handled-, fotled- och höftledsskador.

Så fungerar appen:

1. Rapportera in isfläckar och ställen där någon riskerar att halka, eller rapportera in hängande istappar.

2. Positionera dig med GPS i din smartphone

3. Gradera hur halt det är och ta en bild

4. Se på en karta i telefonen eller på webbplatsen halkvarningen.se var någon rapporterat in ishalka eller istappar

Södersjukhuset MediaLab planerar redan flera kommande tjänster och tar gärna emot idéer från allmänheten på medialab@sodersjukhuset.se.

- Vi vill vara ett sjukhus som tar vara på idéer för teknisk utveckling och innovation, både från våra egna medarbetare och från allmänheten, säger Helen Hellströmer.

Halkvarningen på iTunes App Store: http://itunes.apple.com/se/app/halkvarning/id487236407?mt=8

* En version för Android är på gång.

För mer information, kontakta:

Helen Hellströmer, kommunikationschef Södersjukhuset, tel. 08-616 10 00, 070-003 89 69,  helen.hellstromer@sodersjukhuset.se

Publicerad:

Om Södersjukhuset

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset