Spännande forskning, utveckling och innovation på Sös

Nästa vecka är det dags för Idé och kunskap på Södersjukhuset, en inspirationsvecka som täcker allt från forskning och utveckling, till utbildning och innovation som sker på Sös. Under veckan kan du ta del av mängder av föreläsningar och workshops på Sös. I entréhallen kan du också läsa om aktuell forskning och titta och känna på innovationer som tagits fram av Sös medarbetare.

− Med inspirationsveckan vill vi visa upp all spännande forskning, utveckling och innovation som finns på Södersjukhuset, säger Sari Ponzer, direktör för forskning, utveckling, utbildning och innovation på Sös.

− Vi vill ge våra medarbetare inspiration och väcka nya tankar men också förmedla kunskap mellan olika verksamhetsområden och yrkesroller. I slutändan handlar det om att utveckla och förbättra vården för våra patienter, säger Sari Ponzer.

Veckan vänder sig till medarbetare på Sös, Karolinska Institutet och anställda i Stockholms läns landsting. Evenemanget arrangeras av Södersjukhuset och Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset.

Vi öppnar dörrarna för nyfikna journalister!

Du som journalist är välkommen att ta del av programmet! Det finns mängder av spännande programpunkter. Några exempel:

• Hjärtforskningen på Sös i internationell toppklass – om behandling vid hjärtstopp, hjärtsvikt, hjärtinfarkt och förmaksflimmer
  • Sårbehandling med hjälp av torskskinn?
  • Se spännande innovationsprojekt på Sös som fått pengar från SLL:s innovationsfond – för bättre vård och bättre arbetsmiljö!
  • Sepsis (förr kallat blodförgiftning) - vår tids okända folksjukdom. Ett livsviktigt forskningsområde på Sös kring tidig identifiering och tidigt insatt behandling.
  • Sveriges största projekt inom bröstcancer: Karmaprojektet – presenterar pågående forskning.
  • Eksem hos barn.
  • Reaktioner under våldtäkt - kan klinisk forskning påverka vår lagstiftning?

Anmäl dig

Kontakta Södersjukhuset presstjänst telefon 070 -484 10 76 eller e-post: press.sodersjukhuset@sll.se för att anmäla dig.

Vi hjälper självklart till komma i kontakt med våra forskare och innovatörer om du inte har möjlighet att komma under veckan.

Mer information om forskningsveckan och hela programmet

Hela programmet finns på Södersjukhusets webbplats: www.sodersjukhuset.se/ideochkunskap2017 Progammet finns även bifogat i det här utskicket.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset