Stora investeringar till Södersjukhuset

Onsdag 13/6 tog Landstingsfullmäktige beslut om att investera i en tillbyggnad till Södersjukhuset. Tillbyggnaden som bland annat kommer att innefatta akutmottagning och operationsavdelning kommer att ansluta till SÖS i västläge mot Tantolunden.

De nya lokalerna kommer förutom att omfatta samlad operationsavdelning, akutmottagning även sterilcentral samt en vårdbyggnad. Satsningen görs för att säkra tillgången till akutsjukvård inkl. vårdplatser på sikt för länets växande befolkning. Mycket återstår i den praktiska planeringen och de nya lokalerna väntas stå klara 2017-2018.

-       Genom ett målmedvetet arbete från sjukhuset och SÖS styrelses sida har vi nått till det här resultatet. Vi är mycket glada och tacksamma för att landstingspolitikerna har sett behoven, säger Christina Söderholm, vd, Södersjukhuset.

Mycket kommer att hända på Södersjukhuset de närmaste åren när det gäller ombyggnad, upprustning och nybyggnation.

-       Investeringsbeslutet visar att landstingsledningen har ett stort förtroende och en tilltro till vår förmåga att utvecklas i takt med tiden för att möta framtidens patienter. Detta är en fantastisk möjlighet för oss alla som arbetar på Södersjukhuset och ger oss framtidshopp och energi, säger Christina Söderholm.

För ytterligare information kontakta:
Eva Tillman, Programdirektör, 08-616 16 66
Helen Hellströmer, kommunikationschef, 08-616 10 76

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset