Storslam för SÖS patientsäkerhet

För andra året i rad kammade Södersjukhuset hem guldplaceringen i SLL:s patientsäkerhetspris. Jenny Liu, akutläkare, och hennes kolleger på akutmottagningen fick förstapriset för sitt arbete med gipsbehandling vid handledsfrakturer.

– Av alla de goda bidrag (54 till antalet) var det den här postern som mest motsvarade juryns kriterier, sa prisutdelare Stig Nyman, landstingsråd (KD).

Priset togs emot av Aster Hadgue, undersköterska och gipstekniker, och Helena Östman, undersköterska, båda från akutmottagningen.

Anna Nergårdh, chefläkare på Södersjukhuset, var på plats och gladdes åt vinsten:
– Det är roligt att juryn väljer att uppmärksamma ett så praktiskt projekt. Det är just den här typen av förbättringsarbete som förstärker patientsäkerheten direkt i vården.

Föregångare

Det skulle bli mer Södersjukhuset. Margareta Hammarström, verksamhetschef för Kvinnosjukvård/Förlossning på SÖS, fick tredjepris för sitt föredrag om patientens medverkan efter allvarliga händelser.

– I den nya patientsäkerhetslagen finns ett krav på patientens medverkan i patientsäkerhetsarbetet. Det är roligt att SÖS har en verksamhet som är föregångare inom det området, säger Anna Nergårdh.

Nya kriterier

Kriterierna var nya för året. I år skulle bidragen:
• Utgå från patientens behov av god och säker vård,
• Ha hög implementerbarhet i vårdens arbetsprocesser och
• Vara innovativa och nytänkande.

Andrapriset gick till Elin Fahlström, vårdutvecklare, på Capio S:t Görans sjukhus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jacob Bengtsson, informatör, Södersjukhuset, 070-484 10 76
_____________________________________________________________________________
Södersjukhuset – ett akutsjukhus i storstadsmiljö

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska Barnsjukhusets, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Publicerad:
Kontaktbild