Tiden är avgörande för trombolysbehandling vid akut stroke - Södersjukhuset har i år behandlat 100 patienter

Stroke är en av våra stora folksjukdomar, varje år drabbas omkring 30000 svenskar av stroke. Trombolysbehandling har visat sig ha en gynnsam effekt för att begränsa omfattningen av bestående skador. Södersjukhuset har lyckats öka användningen av metoden och i dagarna genomfördes den hundrade behandlingen för år 2009. Det är unikt att så många behandlingar utförts på ett sjukhus.

Södersjukhuset genomför flest trombolysbehandlingar i Sverige, över 20 procent av alla behandlingar i landet görs här. Varje år tar Södersjukhuset emot runt 1200 strokepatienter och i år har man lyckats nå målet att behandla närmare 10 procent av patienterna med trombolys. Trombolys är en blodproppslösande behandling som kan ges upp till 4,5 timmar efter insjuknandet, men ju tidigare desto större är chansen att patienten överlever och undgår svåra handikapp.

- Tiden är avgörande, för varje minut som går utan behandling mister patienten miljontals nervceller. Därför är det viktigt att snabbt få in patienten till sjukhuset och att, väl framme, snabbt ge behandling. Ges trombolys inom 1 timme klarar sig varannan strokepatient utan bestående skador. Väntar man upp till 3 timmar försvåras situationen betydligt och 1 av 7 får bestående funktionshinder, säger Tor-Björn Käll, överläkare, Södersjukhuset. Symptom man bör vara uppmärksam på är plötsliga domningar eller förlamningar i delar av kroppen, talstörningar och synfältsbortfall men även yrsel och balanssvårigheter kan vara tecken på stroke.

Södersjukhuset bedriver strokeforskning tillsammans med Karolinska Institutet och den5 november hålls en strokeforskningseftermiddag där pågående forskning vid SÖS och KI-SÖS kommer att presenteras. Se bifogat program för mer information.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Moa Ledin, informatör, Södersjukhuset, tfn: 08-616 10 68, mobil: 070-160 73 34

_______________________________________________________________________________

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4200 medarbetare. Vi har en av Nordens största akutmottagningar och Sveriges största förlossningsklinik med drygt 6 700 barnafödslar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akutmottagning tar emot cirka 19000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning.

Publicerad:
Kontaktbild