Vårdavdelning på hjul ska stävja vårdplatsbrist

En mobil vårdavdelning ska sättas upp för att öka Södersjukhusets vårdplatskapacitet – den första i sitt slag, inte bara i Sverige utan i hela kontinentala Europa.

Södersjukhusets initiativ kommer att avhjälpa den tillfälliga vårdplatsbristen till dess att en mer permanent lösning är på plats.

– Det här är vårt bidrag till den pågående investeringen i vårdplatser i Stockholms läns landsting. Stockholms snabba befolkningsökning skapar ett omedelbart såväl som ett långsiktigt behov för oss att utöka vår kapacitet. Det här är en del av vår omedelbara lösning, säger Christina Söderholm, vd på Södersjukhuset.

Det är via ett samarbete med det brittiska företaget Vanguard – världsledande inom mobila kirurgenheter – som patienter från och med måndag 18 april kommer att kunna läggas in på avdelningen, som rymmer åtta platser.

– För patienten är upplevelsen inte annorlunda än på en permanent avdelning. Genom att använda en mobil enhet kan Södersjukhuset öka sin kapacitet samtidigt som man bibehåller en hög standard av patientomhändertagande, och utan att lägga ner stora kapitalkostnader. En stor eloge till Södersjukhuset för att de tänker utanför boxen och använder en mycket innovativ lösning på sitt vårdplatsbehov, säger Ian Gillespie, vd för Vanguard.

På måndag den 18 april mellan kl. 14.00-15.00 håller Södersjukhuset avdelningen öppen för media, där representanter från Vanguard och SÖS kommer att finnas på plats för att besvara frågor.

Publicerad:

Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker. Vi är cirka 4 100 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 120 000 patienter akut vård varje år. Sachsska Barnsjukhusets, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset