Världens första kända fall av allergi mot krokodilkött

Fotograf/Källa: Matton Bildbyrå

Forskare vid Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset och Karolinska Institutet har visat att ett protein som orsakar kycklingallergi även finns i krokodilkött. I en studie som publiceras i april i den amerikanska tidskriften Pediatrics rapporterar forskarna om det första fallet av allergi mot krokodilkött.

Matallergi är vanligt och det ökande utbudet av exotiska livsmedel kan innebära nya risker. En 13-årig pojke som var patient på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset på grund av en svår kycklingallergi sökte till akuten med en allvarlig allergisk reaktion.
Pojken var ledsen för att han inte kunde äta samma saker som sina kompisar. För att muntra upp honom hade pojkens pappa, som är kock, tillagat krokodilkött. Pojken fick omedelbart utslag, klåda i munnen och svårt att andas.

– Min första tanke var att någon sålt kyckling dyrt, men eftersom fåglar och krokodiler är nära besläktade misstänkte vi att det kunde röra sig om en korsallergi mellan kyckling och krokodil, säger Natalia Ballardini, initiativtagare till studien och barnläkare på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset.

Genom experimentella studier hittade forskarna proteinet som orsakat pojkens allergiska reaktion. De kunde dessutom visa att proteinet finns i både kyckling och krokodil.

– Resultaten från studien gör att vi rekommenderar att personer som är allergiska mot kycklingkött även ska undvika att äta kött från krokodil och alligator, säger Natalia Ballardini.

Vill du veta mer?

Kontakta Södersjukhusets presstjänst 070 -484 10 76

Publikation

Anaphylactic reactions to novel foods: Case report of a child with severe crocodile meat allergy
Författare: Natalia Ballardini, Anna Nopp, Carl Hamsten, Mirja Vetander, Erik Melén, Caroline Nilsson, Markus Ollert, Carsten Flohr, Annette Kuehn, Marianne van Hage.

Publicerad:

Södersjukhuset AB
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör, tillsammans med de stora folksjukdomarna, sjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även en av landets största förlossningskliniker och här förs över 7000 barn varje år. Vi är cirka 4 300 medarbetare och till sjukhuset söker omkring 125 000 patienter akut vård varje år. Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, som är en del av Södersjukhuset, tar årligen emot runt 70 000 besök, varav 25 000 besök till akuten.

På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande patientnära forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära patientkontakten och se till att leva upp till våra ledord: ”för patienten - med patienten”.

Kontaktbild
Presstjänsten Södersjukhuset