Vårdavdelning 72, Kvinnosjukvård och förlossning

På vårdavdelning 72, Kvinnosjukvård och förlossning vårdas patienter i samband med abort, gynekologiska operationer och akut gynekologisk sjukdom. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer utom planerade operationer för gynekologisk cancer. Vi gör avancerad laparoskopisk robotkirurgi vid svår endometrios, vid bortopererande av livmodern samt för vissa typer av framfall. Vi gör också avancerade operationer vad det gäller bäckenbottenkirurgi samt operationer inne i livmoderhålan (hysteroskopi).

Telefonnummer:
  • Karta över sjukhusområdet Huvudentré
    Entré: Huvudentré
    Hiss: A
    Våning: 2
    Gå via huvudentrén till Hiss A. Avdelningen ligger på plan 2.
  • På vårdavdelning 72, Kvinnosjukvård och förlossning vårdas kvinnor i samband med abort, gynekologiska operationer och patienter med akut gynekologisk sjukdom. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer utom planerade operationer för gynekologisk cancer. Vi gör avancerad laparoskopisk robotkirurgi vid svår endometrios, vid bortopererande av livmodern samt för vissa typer av framfall. Vi gör också avancerade operationer vad det gäller bäckenbottenkirurgi samt operationer inne i livmoderhålan (hysteroskopi).

Avdelningen jobbar med teambaserad vård där läkare, sköterska och undersköterska jobbar tillsammans för att ge dig den bästa och tryggaste vården under din vistelse hos oss. Vi har ett par enkelrum och där vårdar vi framförallt nyförlösta patienter med komplikationer eller mycket svårt sjuka patienter.

Vi har öppet dygnet runt året runt.

• Hos oss vårdas endast kvinnor. Våra enkelrum prioriteras till nyförlösta patienter med bebis eller mycket svårt sjuka patienter samt patienter som genomgår abort efter graviditetsvecka 10. Men det brukar vara trevligt att dela rum också under sin sjukvårdstid.

Du kan använda din mobiltelefon på avdelningen, anhöriga hänvisas att hålla kontakt med dig via denna istället för att ringa till avdelningen vid frågor. Glöm inte att stänga av ljudet på telefonen när du inte är på din sängplats samt mellan 22.00-07.00 av hänsyn till andra patienter som vårdas på avdelningen.

Tänk på att lämna värdesaker och smycken hemma. Ta inte heller med mycket kontanter. Sjukhuset ansvarar inte för personliga tillhörigheter. Det finns låsbara skåp vid varje sängplats men dessa är av enklare slag.

• Avdelningens besökstider är alla dagar kl. 14.00-19.00. Detta gäller både för de akuta patienterna som ligger på avdelningen som för de som genomgår planerad operation. Anhöriga kan inte stanna kvar på avdelningen i väntan på att din operation ska börja eller bli klar. Detta beror på såväl hygien- och sekretesskäl gentemot andra patienter som säkerhets- och utrymmeskrav. Var vänlig respektera detta.  Är du under 18 år eller nyförlöst får vi göra en särskild anpassning. Hör då med oss!

• Information till dig som ska opereras (broschyr)

Information om operationer hittar du på sidan Gynekologisk operationsavdelning