Så här jobbar vi på innovation
Alla vi som jobbar på Sös Innovation har olika bakgrund och utbildning, men en metod som flera av oss använder i vårt innovationsarbete är tjänstedesign.
Inom tjänstedesign är det alltid användarens behov som står i fokus när man förbättrar eller tar fram nya tjänster, processer, arbetssätt eller produkter.
Vi lägger en stor del av vår tid på att utforska genom att observera, lyssna och ställa frågor för att förstå behoven hos dem det berör, vilket här på ett sjukhuset ofta är patienten, dennes närstående och medarbetare.
Vi sammanställer och analyserar materialet som vi fått in och efter hand har vi definierat ett antal insikter som visar vad som kan vara viktigt att titta närmre på. Ibland lämnar vi över våra insikter till avdelningen, ibland driver vi projektet vidare, alltid i ett nära samarbete med vårdpersonalen. I nästa fas jobbar vi fram idéer och förslag på koncept och väljer sedan ut en eller flera som vi testar.
Efter att ha testat idén, fått in feedback, ändrat och testat igen i flera omgångar kan vi till slut erbjuda en lösning som är välgrundad, värdefull och hållbar.
Sös Innovation ligger organisatoriskt under Södersjukhusets FoUUi-enhet (Forskning Utveckling Utbildning Innovation). Vi ingår i ett regionalt nätverk, Region Stockholm Innovation(Extern länk) och är en del av Region Stockholms kompetenscenter för tjänstedesign. Vi är även med i Experio Lab Sverige(Extern länk), ett nationellt nätverk för tjänstdesign inom vården.
- Senast granskad: 22 januari 2025