Hoppa till huvudinnehållet

Måltidsresan

 

År: 2016 och 2018 

Tillsammans med kardiologen och sjukhusservice undersökte vi hur måltidssituationen på sjukhuset kunde förbättras. Vi följde med Håkan, sjukhusets köksmästare, när han blev ”patient för en dag”.

I projektet stöttade vi måltidsservice i att sätta upp två patientresor, att genomföra intervjuer av både patienter och personal samt att hålla i en workshop där vi tillsammans gjorde en stor behovsanalys över måltidsupplevelsen. 

Den andra patientresan genomfördes under en dag där kökschefen Håkan började med att bli inskriven på Sös Akutmottagning kl. 7.00 på morgonen, för att sedan transporteras upp till kardiologen där han spenderade resten av dagen inlagt i ett rum. Under dagen fick han uppleva alla måltider som serverades och rutiner kring dessa. Vi dokumenterade allt som hände runt och med Håkan och själv skrev han en dagbok över sina upplevelser. Vi satt sedan ner tillsammans och slog ihop alla iakttagelser. Därefter analyserade vi iakttagelserna och resultatet blev en visuell beskrivning över Håkans patientupplevelse.  

Patientresan gav exempel på när det fungerade bra och när det fungerar mindre bra för patienten under tiden på sjukhuset. Det tydliggjorde många behov som fanns och när det kan bli problem. Till exempel var det tidigare ett problem med att mat endast serverades på vissa tider. Något som kunde bli ett problem då patienten till exempel hade en röntgentid mitt under lunchen. Det resulterade i att vissa patienter fick äta en macka till lunch.  

Dessa patientresor tillsammans med intervjuer har använts av Sös Måltidsservice vid utvecklingen Sös nya måltidskoncept. Idag kan patienter till exempel själva välja när och vad de vill äta från en bred och varierad meny. Vill du läsa mer om detta lyckade projekt se artikeln (pdf, 4 MB) i Vi på Sös (sida 24).  

”Maken till god och varierande kost har jag aldrig tidigare upplevt på ett sjukhus” - DN 

Projektresultat: 

  • Det nya måltidskonceptet har lett till att matsvinnet minskat med 72% på sjukhuset, att måltiderna blivit en höjdpunkt på dagen för patienterna.  
  • Minskad klimatpåverkan och bättre hållbarhet gjorde att Sös Måltidsservice fick Region Stockholms miljöpris 2019. 

Projektet drivs av: Måltidsservice på Södersjukhuset. 

Medverkande från Sös innovation: Elin Hedbrandh, Maria Stockhaus, Clara Chague, Matilda Legeby, Sebastian Törnfeldt.  

Kontakta mig om du vill veta mer: 

Elin Hedbrandh 
Innovationsledare & Tjänstedesigner 
elin.hedbrandh@regionstockholm.se