2020: en sammanfattning av ett år vi sent ska glömma

2020 var året då en ny sjukdom ställde allt på ända. Tillsammans har vi på Södersjukhuset ställt om – och ställt upp. Gjort det omöjliga möjligt. Här kommer en sammanfattning. Låt oss hoppas att 2021 blir ett lugnare år.

Januari

I mitten av januari får vi höra talas om ett nytt coronavirus, som upptäckts i Kina. Några veckor senare, i slutet av januari, får Sverige sitt första fall.

Mars

Sen händer det. Den 9 mars får Södersjukhuset sitt första fall. Den 10 mars ser vi tecken till samhällsspridning i Stockholm. Den 11 mars klassar WHO coronautbrottet som en pandemi.

Resten är historia.

Samtidigt öppnar vi en helt ny infektionsavdelning för patienter som behöver isolerad vård (11 mars). Avdelningen ligger på markplan och rummen har både egen in- och utgång. Sös går upp i förstärkningsläge och vi inför besöksförbud på sjukhuset (13 mars).

Det förs många diskussioner om skyddsutrustning. Vilken utrustning ska användas? När ska den användas? Hur den ska användas? Och framförallt, var finns den? Sös Innovation tar saken i egna händer (24 mars) och börjar producera visir och skyddsförkläden i tusental.

April

Fler och fler blir smittade. Trycket ökar. Vi öppnar vår nya akutmottagning i början av april (2 april), 1,5 månad tidigare än planerat. Det innebär att vi har två akutmottagningar. En för covid-patienter och en för icke covid-patienter.

Ett febrilt arbete pågår med att öka antalet vårdplatser. Vi skapar 100 nya vårdplatser inom slutenvården. Pressen på intensivvården ökar och vi växlar upp från 16 till ofattbara 60 intensivvårdsplatser.

De extra vårdplatserna behövs. Vi når en topp i slutet av april (21 april) då vi vårdar nästan 220 patienter med covid-19 inom slutenvården och intensivvården.

Vi öppnade även vår nya akutröntgen den 2 april, 1,5 månader tidigare än beräknat, vilket krävde stora insatser från både oss och våra leverantörer av utrustning.

Maj

Den nya akutmottagningen öppnar fullt ut (13 maj) och den gamla akuten stängs.

Juni

Sakta men säkert minskar antalet smittade och färre patienter är i behov av sjukhusvård.

Juli

Den 1 juli återgår Södersjukhuset till normalläge efter drygt tre månader med förhöjd beredskap på grund av covid-19.

I juli inviger vi den nya entrén till akuten. Det sätter punkt för en om- och nybyggnation spå pågått i flera år. Vi har fått en behandlingsbyggnad med 24 nya operationssalar, en vårdbyggnad med 180 nya enpatientrum och ny akutmottagning. Alla nya byggnader har hjälpt oss att hantera detta turbulenta år.

Augusti

Planen är att vi ska ha en stor invigning av de nya byggnaderna. Det sätter pandemin stopp för.

Vi andas ut en smula. Kanske det inte blir någon andra våg?

Vi håller andan. Och örat mot marken. Kommer det en andra våg trots allt?

I slutet av oktober vet vi svaret, och smittspridningen tar fart igen.

November

Den 6 november går vi upp i stabsläge på grund av ökat antal covid-patienter. Den 9 november går vi upp i förstärkningsläge, som vi är i året ut.

December

Trycket på intensivvården är extremt högt. Fler vårdplatser behövs. På drygt ett dygn gör vi om två operationssalar till tre intermediärvårdplatser där vi kan vårda patienter med covid-19.

Under året har det gjorts drygt 500 000 besök inom öppenvården. Nästan 40 000 patienter har fått sjukhusvård. 2 000 av dessa har varit covid-patienter.

2020 är ett år där vi har slitit hårt och arbetat över alla gränser. Ett år då vi med full kraft visat att tillsammans är vi starkare.