38 snabbutbildade sjuksköterskor och läkare redo för IVA

I veckan startade Södersjukhuset snabbutbildningar i intensivvård för sjuksköterskor och läkare så att de kan vara behjälpliga på IVA för covid-19-smittade patienter. De nyutbildade ska jobba i team tillsammans med ordinarie erfarna medarbetare på IVA med start redan nästa vecka.

Maria Cronhjort, överläkare i anestesi och intensivvård och ansvarig för forskning och utbildning på kliniken, är glad över det stora intresset för utbildningen, men efterlyser också utbildade intensivvårdssjuksköterskor.

– Vi behöver fler! De kan få börja imorgon! Är det länge sedan man jobbade med intensivvård så kan man uppdatera sig genom utbildning hos oss, säger Maria Cronhjort.

Handha respirator och jobba i team

Utbildningen ger en förståelse för IVA-vården så att man på ett säkert sätt kan vara bland smittade patienter utan att själva utsätta sig för smitta samt stödja de erfarna medarbetarna på IVA. På snabbutbildningen får man lära sig det som krävs för att vårda covid-19 smittade patienter. Det handlar till exempel om att sköta respiratorer och att stödja kroppens funktioner med andning, cirkulation och njurfunktion.

Intensivvården är resurskrävande, och de nya medarbetarna kommer att bli behjälpliga för att stödja de ordinarie teamen.

"Skönt att vi kan förbereda oss både praktiskt och mentalt"

Johannes Asplund som är kirurg och har gått snabbutbildningen ser en möjlighet att hjälpa till där det behövs som mest:

- Jag förväntar mig kunna sköta basala delar av behandlingen för intensivvårdspatienter. Jag förväntar mig att få jobba mycket och ha hand om många svårt sjuka patienter – det kan bli en besvärlig situation. Skönt att vi kan förbereda oss både praktiskt och mentalt för en eventuell anstormning av många sjuka patienter.

Erika Bakzht är sjuksköterska sedan många år tillbaka på internmedicin på Södersjukhuset, och är van att jobba med väldigt sjuka patienter:

- Skillnaden på IVA är att det nu kommer att vara övervaksutrustning och erfaren personal nära som stöd. För mig blir det en ny patientkategori, lungpatienter. Jag har mött smittade patienter tidigare och så länge som jag håller goda hygienrutiner är jag inte orolig.

Fler förberedande utbildningsinsatser

Ny snabbutbildning för läkare som ska kunna hjälpa till på IVA startar vecka 14.
Förutom olika utbildningar på plats samlas nu också utbildningsinsatser på Sös intranät för medarbetare som i och med covid-19-utbrottet ska ställa om till andra arbetsuppgifter. Utbildningsinsatser i form av till exempel film, e-kurser kring aktuella vårdmoment och viktig information ur Vårdhandboken. Kliniskt träningscenter (KTC) på Sös satsar också extra för att medarbetarna ska kunna träna praktiskt innan det är dags att göra sina nya moment skarpt. Allt för att medarbetarna ska bli så trygga det bara går, i en annars oviss ny situation.