AI och praktisk träning på årets FoUUi-vecka

Den 11-14 november pågår Idé och kunskap på Södersjukhuset, en fullspäckad vecka om medicinska framsteg och tekniska innovationer i sjukvården och inte minst nytänkande inom lärande och patientinvolvering.

– Den årliga FoUUi-veckan har blivit allt mer känd bland medarbetarna för varje år som går. Och vi lockar allt fler externa besökare. Det är jätteroligt att så många medarbetare vill vara med och bidra, säger Ylva Hermansson, kommunikatör på Sös kommunikationsavdelning.

Hon är projektledare för Idé och kunskap och har precis avverkat sin mest hektiska arbetsperiod i och med förberedelserna.

–  Många säger att de blir inspirerade av att ta del av nya rön och dela kunskap med varandra, och att de känner en stolthet när de ser hur många spännande projekt som görs på Sös inom forskning, utveckling, utbildning och innovation. Andra har uttryckt att inspirationsveckan har fått dem att känna att de med sitt projekt eller sitt utvecklingsarbete är en viktig del i en större helhet. Även om de själva inte har haft en programpunkt. Det känns ju fint om det är så.

I årets program får Artificiell intelligens (AI), stort utrymme, vad kommer vi få ta del av där?

- Vid två lunchföreläsningar bjuder vi  på en hel del omvärldsspaning. Hur används AI i andra branscher och på andra ställen i vården? Och så får du höra om tre spännande AI-forskningsprojekt på Södersjukhuset kring hjärtstopp, sepsis och äggstockscancer.

Vi ger också konkreta tips till den som själv funderar på om AI kan vara en hjälp i sitt projekt. Så passa på att ställa alla frågor du har om AI - vi vill gärna ha dialog, säger Ylva Hermansson.

FoUUi-direktören Sari Ponzer och prefekten Per Tornvall ser fram emot veckan. Vad vill ni åstadkomma med Idé och kunskap?

– Vi vill uppmärksamma att det ingår i Södersjukhusets vårduppdrag att bedriva forskning och utbildning i samverkan med Karolinska Institutet, samt att arbeta för vårdens utveckling, inte minst via innovation! säger Sari Ponzer.
– Och det gör vi väldigt bra, så därför är det extra roligt att lite mer samlat visa upp allt det fantastiska arbetet som görs av våra medarbetare - varje dag.

– Jag är glad över allt fint vi gör på Sös/KI Sös och vill visa upp det för både personal och patienter. Sen hoppas jag att det ger lite fokus på FoUUi, som kanske fler vill engagera sig i. Det är viktiga ben inom sjukvården, säger Per Tornvall.

Det pratas mycket om robotar och artificiell intelligens i samhället. Vad har ni för erfarenheter av AI inom akutsjukvården?

– Jag har själv ingen erfarenhet av detta begrepp som är både nytt och spännande. Kanske det har funnits embryon till detta inom mitt område, genom EKG-tolkning som görs maskinellt, funderar Per Tornvall, som också forskar inom hjärtsjukdomar.

– Inom ortopedin har röntgenbilder börjat granskas via AI-teknik (bland annat på Danderyds sjukhus, reds. anm) och det verkar gå riktigt bra. Jag tror att AI kommer att öka framöver och ge sjukvården nyttiga redskap, säger Sari Ponzer, som har lång bakgrund inom ortopedi.

Vilka är era favoriter i programmet?

– Jag tänker nog försöka gå på alla lunchprogram som då kommer att ge mig en bra bild av allt spännande som händer, säger Per Tornvall.

– Allt! Men måste jag lyfta fram något specifikt så blir det Opuscula Medicas prisutdelning* på onsdag. Det är så roligt att prisa alla fina insatser som gjorts och görs av vårdens medarbetare, avslutar Sari Ponzer.

* Onsdag 13 november delar Sös-föreningen Opuscula Medica ut Matts Halldin pris, Årets Sös:are, ST-priset för bästaförbättringsarbete, Bästa magisteruppsats och Årets AT-läkare. AT-läkarna och ST-läkarna på Sös delar också ut priserna Bästa AT-handledare och Bästa ST-handledare.

Läs mer om programmet Idé och kunskap 11-14 november som har aktiviteter för både allmänhet och vårdens medarbetare och patienter.