Akutmottagningen för våldtagna lanserar konsultativ telefonlinje för vårdpersonal

illustration mobiltelefeon framför sjukhusbyggnaden
Akutmottagningen för Våldtagna är ett regionalt kunskapscentrum för vård efter sexuellt våld. Vi arbetar med att förvalta, sprida och utveckla ny kunskap om konsekvenser av sexuellt våld och bästa möjliga vård för den som är drabbad.

Från 1 mars 2024 lanserar Södersjukhusets Akutmottagning för Våldtagna en konsultativ telefonlinje för vårdpersonal och andra som träffar sexuellt våldsutsatta i sin yrkesroll eller som ideellt verksam.

Telefonlinjen kommer att bemannas av psykolog, psykoterapeut och leg hälso- och sjukvårdskurator och är öppen för samtal tre dagar i veckan. Måndagar, onsdagar och fredagar, kl.09.00-11.00. Övrig tid lämnas namn, telefonnummer och arbetsplats på telefonsvarare för att bli uppringd. Numret till konsulttelefonen: 08-123 619 70

Exempel på frågor

• Det har gått tre veckor sedan händelsen, kan man fortfarande få hjälp hos er?
  • Jag tror en av våra elever utsatts, men hon har en intellektuell funktionsnedsättning och har svårt att formulera sig, hur ska jag gå vidare?
  • Hur ska jag övertala min elev att polisanmäla?
  • Pratade just med en sextonåring som lever i hederskontext och vill inte att föräldrarna ska veta, hur gör vi då?
  • Träffat en tonåring som absolut inte vill berätta för sin mamma, hur ska jag övertyga henne?

Om du behöver akut rådgivning inför ett akutbesök till oss är du som vanligt välkommen att kontakta mottagningen på 08-123 646 70, linjen är öppen dygnet runt.