Årets intensivvårdsavdelning - pris till Sös

Utmärkelsen Årets IVA 2018 har tilldelats intensivvårdsavdelningen på Södersjukhuset. Priset delas årligen ut av Svenska Intensivvårdsregistret (SIR) och uppmärksammar intensivvårdsavdelningar som arbetat med förbättringsarbeten.

Motiveringen lyder: "För sitt förbättringsarbete med att förbättra rutinerna för- och följsamheten till beslut angående behandlingsstrategi."

- Jag är jättestolt för utmärkelsen! Det här priset betyder oerhört mycket för intensivvårdsavdelningen på Södersjukhuset. Det visar att vi utvecklar och förbättrar våra arbetssätt, och att vi har en kvalitét i vårt ständiga förbättringsarbete, säger Thorleif Rosander, vårdchef på Intensivvårdsavdelningen.

Det prisade förbättringsarbetet initierades av den tvärprofessionella förbättringsgruppen för närstående på IVA som i ett projekt tagit fram rutiner för behandlingsstrategier. Arbetet har fått en stor inverkan på patientvården och gett fina resultat i SIR (Svenskt Intensivvårdsregistret). Intensivvårdsavdelningen på Sös har även skapat ett system för att skicka data till SIR. Systemet används numera av andra intensivvårdsavdelningar inom Stockholms läns landsting.

- Jag vill rikta ett stort tack till alla fantastiska medarbetare på IVA som har gjort det möjligt för oss att få denna fina utmärkelse, det här är ett pris till alla våra medarbetare, säger Thorleif Rosander.

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se