Bygget av ny akutentré medför avspärrningar

Den 23 maj påbörjades arbetet med att bygga en entré till Södersjukhusets nya akutmottagning, som öppnar 2020. Entrén byggs mellan sjukhusets huvudentré och Sjukhusbacken 14, och innebär avspärrningar vid entrétorget.

• Handikapparkeringen utanför huvudentrén kommer att flyttas ut på torget.
  • Vid entrén till Sjukhusbacken 14 kommer ordinarie ramp in till plan 0 att ersättas tillfälligt fram till mitten av sommaren 2019.
  • Gående utomhus mellan sjukhusets huvudentré och Sjukhusbacken 14 kommer att hänvisas till annan gångväg över torget (följ skyltningen). Värd kommer att finnas på plats vardagar kl 08.00-17.00.
  • Vid arbetet med att åtgärda tätskikt till besöksgaraget kan lukt förekomma, denna är ofarlig för hälsan.

Utbyggnaden av Södersjukhuset

Södersjukhuset moderniseras och byggs ut för att klara av Stockholmsområdets växande och åldrande befolkning. Under 2019-2020 färdigställs den nya akutmottagningen, nya operationssalar och vårdavdelningar med enpatientsrum.

Utbyggnaden sker framförallt i den västra delen av sjukhusområdet och är en del av Stocholms läns landstings satsning på framtidens hälso- och sjukvård.

Byggnationerna genomförs samtidigt som sjukhuset är i full drift. Vi gör allt vi kan för att inte buller och damm ska ska påverka din säkerhet eller framkomligheten på området.

Planering och ombyggnation genomförs i samarbete med Locum, fastigetsförvaltare inom Stockholms läns landsting. På Locums webbplats finns aktuell störningsinformation om byggnationerna på Södersjukhuset.