Carin startade en cup för färre trycksår

Porträttfoto på leende kvinna med lockigt grått hår i blå bussarong
9 av 10 trycksår som uppstår på sjukhus går att förebygga. Därför har Carin Mattsson, omvårdnadsledare för sår på Internmedicin, skapat kampanjen Trycksårscupen. Målet? Att alla deltagare ska veta hur de kontrollerar, reagerar och agerar på trycksårsrisker.

Carin, nu har ni ju kört Trycksårscupen för andra gången på Internmedicin. Berätta mer!

– Det trycksårsförebyggande arbetet är inte rocket-science, men vi kan behöva påminnas om hur viktigt det är och ibland fräscha upp kunskaperna. En tävling kan väcka vinnarskallen och bli en ursäkt att tjata lite på varandra om riskbedömningar och aktivitetsplaner.

Trycksårscupen 2022_0013.jpg
Vinnare av årets Trycksårscup på internmedicin blev avdelning 83. Trycksårscupen pågick även på Vo kirurgi och kardiologi.

Hur kommer det sig att du startade Trycksårscupen?

– På Sös är vi med i den nationella trycksårsmätningen två dagar per år. Och jag ville ta fram ett koncept som sätter fokus på det trycksårförebyggande arbetet innan det är dags för mätning.

Men det är inte lätt att nå fram till den enskilde medarbetaren. Dels är det ett brus av budskap, dels kämpar vi med fullspäckade arbetsdagar och en hög personalomsättning. Så ambitionen var att använda ett tydligt formspråk och ta fram material som skulle göra det enklare för personalen att göra rätt.

Vilken roll kan Trycksårscupen spela i det övergripande trycksårsförebyggande arbetet?

– Trycksårcupen sätter fokus på trycksår en månad om året. Men det trycksårsförebyggande arbetet är inte ett sprintlopp som pågår under en begränsad period, utan ett maratonlopp där våra insatser räknas varje dag hela året. Här fungerar cupen även som ett ramverk för hur vi kan jobba över tid för att förhindra att trycksår uppstår under vårdtiden.

Den stora utmaningen är att förvalta den boost vi får av en fokusmånad. Där har sårteamen på Internmedicins sju avdelningar en viktig roll. Varje team består av en sjuksköterska och en undersköterska, vars uppgift är att få ut materialet till sina kollegor och hålla intresset uppe hela månaden. Sårteamet ska även jobba med uppföljningar och mindre lokala aktiviteter hela året.

Självklart är det också viktigt att ledningen för avdelningen är med och stöttar aktiviteten. Förbättringsarbete måste få tid och utrymme, vilket är en svår men viktig prioritering när tid och personalresurser många gånger är en bristvara.

Trycksårscupen 2022_0023.jpg
Carin Mattsson (t.v.) tillsammans med Aziza Eddourhri och Karin Hagman från Sårteamet på avd.83.

Fakta Trycksårscupen

• Skapades initialt av Carin Mattsson för Intermedicin 2020, men i år erbjöds hela Södersjukhuset att delta. Till hösten 2023 planeras en ny omgång.
  • Cupen pågår under en månad, då man mäter kriterier såsom risk- och hudbedömning vid ankomst, öppnade aktivitetsplaner hos patienter med ökad risk etc.
  • Material som ingår i trycksårscupen:
    • Utbildning: videoföreläsning ”Få koll på trycksår på 30 min”
    • Trycksårskort för bedömning och åtgärder av trycksår
    • Checklista riskbedömning och omvårdnadsåtgärder
    • Signeringslista för trycksårsaktiviteter
    • Sammanställning av sortiment med avlastande material (madrass, hälavlastning, sittunderlag för rullstol etc)

Foto: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös