Ett år i skuggan av covid-19

Två personer i vårdkläder med munskydd
I dag, 9 mars, är det ett år sedan det stod klart att Södersjukhuset fått sin första covid-patient. Sedan dess har vi vårdat över 2 600 patienter med bekräftad covid-19. Thorleif Rosander, vårdchef på IVA, är en av de som var på plats dagen då allt började.

Thorleif, minns du vad du tänkte när det första positiva provsvaret för covid-19 kom?

Jag tänkte att nu börjar det. Man hade ju sett lite bilder från Italien. Det fanns vid den här tiden en plan att alla patienter skulle till Karolinska Huddinge, och patienten som konstaterats positiv i covid-19 transporterades sedan dit den kvällen/natten. En av mina vårdenhetschefer, Martin, fick åka in den kvällen och vara på jobbet för att hjälpa till med det som behövdes göra. Jag vet att jag också kände en viss oro över den personal som hade vårdat den patienten, utan att skydda sig speciellt.

Thorleif Rosander och Martin Karlsson på IVA

Ett år in i pandemin är Södersjukhuset det akutsjukhus i Sverige som vårdat flest IVA-patienter med covid-19, 539 stycken*. Hur lyckades ni med den omställning som krävdes för att ta emot alla covidpatienter i behov av intensivvård?

Vi gick ifrån 10 platser till 35 platser, och MIVA (medicinsk intensivvårdsavdelning, reds. anm.) gjorde samma resa. Totalt hade Sös 60 IVA-platser när vi hade det som mest. Vi hade aldrig klarat detta om inte alla hade ställt upp såsom MTA, servicegruppen, sterilcentralen och många fler. Vi fick ett stort stöd från alla på sjukhuset för att få till IVA:s flytt till den nya operationsbyggnaden. Men det är klart det var mycket jobb att få till platserna, flytta hela förrådet osv.

Vi fick också mycket hjälp av sjuksköterskor och undersköterskor från vårdavdelningarna som efter kort inskolning fick gå in på våra salar och vårda svårt sjuka patienter. Vi hade aldrig klarat vår bemanning om inte de hade ställt upp. Förstår att det var väldigt tufft för dem men alla gjorde det så bra. Det jag är mest stolt över är att det fanns – och finns – en vilja hos alla att hjälpa till för att allt ska bli så bra som möjligt för våra patienter och medarbetare.

"Covid-IVA" april 2020

Många i vården är trötta och slitna efter ett års pandemi. Hur gör du för att orka – och för att hjälpa dina kollegor att orka?

Jag vet inte riktigt var jag får orken ifrån, tror att jag får den från alla mina medarbetare och chefer. Vi löser situationerna och problemen som uppstår och vi gör det bra. Vi har en bra ledning och en bra chef, vi stöttar och hjälper varandra, det finns en omtanke om varandra, ”vi sitter alla liksom i samma båt”.

Det finns en oro över våra medarbetare, hur de ska orka. De är alla trötta och slitna och har jobbat stenhårt under ett års tid nu. Att jobba i dessa skyddskläder hela sitt arbetspass och vårda så svårt sjuka patienter som kräver deras odelade uppmärksamhet är väldigt slitsamt.

För att vi ska orka så arbetar vi mycket med reflektion, vi har föreläsningar som ger oss verktyg att klara av situationen vi befinner oss i, vi försöker skapa en ”vardag” i vårt arbete.

Nu är vi ju inne i tredje vågen, och fler än 100 patienter vårdas för covid-19 på Södersjukhuset, varav ca en femtedel på IVA och MIVA. Trodde du för ett år sedan att det skulle pågå så här länge?

Nej det trodde jag inte. Känns skönt att man inte visste något måste jag säga. Det hade varit tungt om vi hade vetat då vad vi vet idag. Det känns lite som vi jobbar i en uppfartsbacke och har gjort det sedan vi gick in i andra vågen. Den adrenalinkick man hade i första vågen, den är borta för längesedan. I slutet på mars kommer vi att ha varit på operationsavdelningen i ett år, vem hade trott det? Det känns också som att vi går från andra vågen direkt in i tredje vågen. Vi får bara hoppas att tredje vågen inte blir så stor.

Det är klart att man ser ett slut på detta, kan bara inte säga när. När tillräckligt många har vaccinerat sig så kommer smittspridningen att gå ner. Vi går också mot en vår och sommar vilket också med all sannolikhet kommer att leda till minskad smittspridning när vi kan vara ute mera. För mig känns det lite lättare när det blir ljusare ute.

*) Baserat på data från Sveriges Intensivvårdsregister 1 januari 2020 - 8 mars 2021, nedbrutet på akutsjukhusnivå. (NB: Karolinska och Sahlgrenska är uppdelade på flera enheter).

Foto: Torkel Ekqvist & Clas Fröhling, Fotogruppen Södersjukhuset. På översta bilden ser vi Thorleif Rosander och Carolina Pernsköld.