Fler intensivvårdsplatser på Södersjukhuset

Kvinna i munskydd och vårdkläder i en IVA-sal trycker på en skärm.
En ny samlad intensivvårdsavdelning ska byggas på Södersjukhuset. Antalet permanenta IVA-platser blir då 22 istället för dagens 16. Den nya avdelningen väntas stå färdig i slutet av 206.

Södersjukhuset har som enskilt sjukhus vårdat flest patienter inom intensivvården i Sverige under covid-pandemin. Intensivvården på Sös utökade sin kapacitet fyrfaldigt och behovet av att ha fler permanenta intensivvårdsplatser blev uppenbart.

I nuläget har intensivvården 20 bemannade intensivvårdsplatser öppna för att klara antalet covidpatienter. Beslutet om att utöka till 22 permanenta platser togs officiellt i fastighets- och servicenämnden den 28 oktober.

I samband med bygget av den nya intensivvårdsavdelningen kommer den även att flyttas närmare vuxenakuten och operationssalarna. Bygget väntas pågå under drygt två års tid och stå färdigt 2026.

Marie Fahlgren Brodin, verksamhetsområdeschef för Anestesi/IVA och Raffaele Scorza, verksamhetsområdeschef kardiologi/MIVA, är väldigt nöjda med beskedet och säger att "arbetet fortsätter nu så att intensivvården ska få ändamålsenliga och moderna lokaler för patienter och närstående samt medarbetare på sjukhusets båda intensivvårdsavdelningar".

VD Mikael Runsiö välkomnar också beskedet och är nöjd med beslutet: ”beskedet om nya intensivvårdsplatser är mycket välkommet och något som vi har efterfrågat även för att bättre kunna matcha vår operationskapacitet och minimera transporter till andra sjukhus. Det är jätteviktigt för oss eftersom våra lokaler är gamla och snart har tjänat ut. Den här förnyelsen av intensivvården är nödvändig både för våra medarbetares arbetsmiljö och för våra patienters trygghet.”

Foto: Johan Adelgren, Fotogruppen. På bilden syns Maria Widing, undersköterska