Från beredskapssamordnare till vaccinatör

Ellinor Linde Blidegård, är beredskapssamordnare och har en central roll i Södersjukhusets planering för att få sjukhuset att fungera under höjd beredskap. Förutom att arbeta i krisledningen hoppar hon nu även in för att hjälpa till med vaccineringen av medarbetare på Sös.

Hur kommer det sig att du rycker in och hjälper till med vaccineringen mot covid-19?

– Det är många som rycker in för att stötta upp på olika sätt utöver sina ordinarie arbetsuppgifter. För mig är det en självklar sak att hjälpa till om jag kan underlätta för vårdpersonalen som jobbar så hårt. Då mottagningen är öppen kvällstid på tisdagar och torsdagar fanns det möjlighet för mig att ta de passen och fortfarande hinna med mitt andra jobb, säger Ellinor.

Vad betyder det att vi har kommit igång med vaccineringen?

– Äntligen är vi här! Under hela året som vi arbetet med covid-19 har hoppet om ett vaccin funnits närvarande och vi är många som längtat efter detta. Det har varit ett omtumlande år för alla i samhället, men för oss inom sjukvården har allting verkligen ställt på sin spets. Samtidigt som det har varit och fortfarande är ett enormt högt tryck här på Sös, så har vi också lärt oss jättemycket om en helt ny sjukdom och arbetat över gränserna inom hela sjukhuset. Det har varit ett otroligt engagemang överallt. Att se den hjälpsamhet som finns här, att alla ställer upp hur slitna och trötta de än är och att vi har samma målbild - det är fint tycker jag. Vaccinet kommer som ett hopp om att det finns ett ljus därframme och att det kommer bli bra, även om det aldrig blir riktigt detsamma igen.

Hur är det att arbeta i stab under en pandemi som aldrig tycks ta slut?

– Det har givetvis gått i vågor och att arbeta stab under så här lång tid är något nytt och unikt. Först handlade det om att försöka förstå uppdraget och leda sjukhuset i en för oss helt främmande och oviss tid. Innan sommaren lugnade det ner sig något och vi återgick till normalläge och i oktober började siffrorna öka igen och sedan 9 november är vi återigen i förstärkningsläge. När andra vågen kom kunde vi ta med oss erfarenheter av våren och fick en tydligare struktur för arbetet i LSSL (Lokal särskild sjukvårdsledning) som fungerat väl vid denna typ av händelse som vi är i nu.

Vad har du för strategi för att orka över tid?

– Att som beredskapssamordnare få vara med om en pandemi och vara i förhöjt beredskapsläge i nästan ett år är givetvis otroligt spännande och enormt lärorikt, även om jag självklart önskar att vi sluppit denna sjukdom. Jag tror ingen hade kunnat föreställa sig att vi skulle sitta i stab (LSSL) under så lång tid. Det finns enormt mycket lärdomar att ta med sig för oss alla. Jag har ett fantastiskt intressant jobb och så många kompetenta och fina kollegor som stöttar varandra. Jag känner en enorm stolthet över att jobba på Sös. För mig finns inget val att inte orka!