Från liveunderhållning till Sös – Tuomas blev vårdassistent under covidpandemin

Man i vårdkläder stående i ett förråd med en suddig kvinna i förgrunden
När all liveunderhållning ställdes in blev Tuomas Laulajainen permitterad från bokningsbolaget Blixten & Co. Nu har han på kort tid gått från att arbeta i Södersjukhusets förklädestillverkning till att bli vårdassistent på covid-avdelning.

Tuomas såg på Facebook att Södersjukhuset behövde folk som tillverkade skyddsförkläden för medarbetare som jobbar med covid-19-patienter.

- Jag skickade in en intresseanmälan på torsdagskvällen, dagen efter ringde Hanna Turesson och frågade om jag kunde komma in och jobba redan på lördagen.

Vad tyckte du om det jobbet?

- Det kändes fantastiskt att ta fram någonting som kommer att skydda någon annan. Att kunna stötta någon utan att ens vara direkt på plats. Sedan tycker jag också det finns något tillfredsställande i att rulla ihop ett förkläde eller svetsa ihop en ärm.

Förklädestillverkningen var på väg att stängas ned, när Christine Väyrynen på HR-avdelningen tipsade Tuomas och kollegorna om att Södersjukhuset behövde assistenter på vårdavdelningarna.

- Det här var en torsdag eller fredag, sedan var det utbildning på måndag och sedan gjorde jag mitt första pass på tisdagen.

- Vi gjorde onlineutbildningar om bland annat basala hygienrutiner som vi sedan repeterade på plats. Vi fick lära oss att använda skyddsutrustning, städa ett patientrum, sprita en säng, bädda på nytt och allmänt om hur en vårdavdelning funkar.

Vad får du göra?

- Vi jobbar med allt som inte har direkt med patienten att göra. Till exempel har vi möblerat om ett studierum till ett kontor. Vi ser till att skyddsmaterial, handsprit med mera finns tillgängligt.

- En dag gick jag 25 000 steg, så vi springer rätt mycket.

- Nu har jag och mina kollegor precis flyttat från avdelning 17 till 83, så jag lägger mycket tid på att få saker i en ordning som funkar för oss alla.

Vad är det bästa med jobbet?

- Det bästa är att vara där, se alla mina kollegor göra sitt jobb, jag är stolt och imponerad varje dag. Jag har själv nästan aldrig spenderat någon tid inom vården, vare sig som patient eller anställd.

- Det är så nära ett vanligt jobb, samtidigt som det inte är ett vanligt jobb – att rädda liv och ta hand om folk.

Kan du tänka dig att gå vidare inom vården?

- Det är en bra fråga. Just nu skulle jag inte kunna tänka mig att jobba med omvårdnad som undersköterskor, sjuksköterskor eller läkare gör. Det är en för stor utmaning för mig.

- Nu känns det som en lagom nivå, en liten distans till den verklighet som finns inne hos patienterna. Däremot har jag funderat på andra jobb som handlar mer om att jobba direkt med människor. Vad är meningsfullt för mig och vad är det som gör skillnad egentligen? Den här perioden har tvingat mig att ta en paus. Vi som kan det, ska ta vara på det. Det finns så många andra som inte kan det.

Hur länge jobbar du vidare som vårdassistent?

- Jag kör på tills vidare. Jag räknar med att göra det i alla fall maj ut och möjligtvis även juni. Det har varit superspännande och intressant att vara på Sös. Alla jag träffat här har en särskild empatisk förmåga. Jag har känt mig välkomnad på ett speciellt bra sätt.