Hållbar konst äntligen i hamn

”Åh! Titta vad fint de har gjort”, utbrast en fyraårig flicka förtjust när hon såg det nygamla konstverket Badbollar utanför avdelning 74 på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset.

De smutsgrå betongväggarna utanför barnavdelningarna behövde piggas upp tyckte personalen. Som av en händelse hade Kulturförvaltningen ett par meterhöga emaljerade konstverk som sökte ny hemvist. Förra veckan sattes ”Badbollar” upp, ett verk av konstnärinnan Annette Fahlsten.

Konst ohoj!

Annette Fahlsten berättar att hon i början av 1990-talet gjorde 20 stora emaljerade väggar åt Silja Lines fartyg Silja Serenade och Silja Symphony. Idén bakom konstverken startade dock långt tidigare i samband med att hon på uppdrag av Statens Konstråd gjorde mönster på nya gardintyger till Länsstyrelsen i Blekinge.

Några arkitekter som just hade fått uppdrag av Silja Line hörde talas om de vackra gardinerna i Blekingesalen och gillade gardintyget så mycket att de kontaktade Annette för att förhöra sig om det var möjligt att använda mönstret på två nya fartyg. Arkitekternas förslag var att glasa in tyget. Men Annette hade invändningen att ”det skulle kännas bakvänt att först trycka på mjukt tyg och sen sätta hårt glas framför”. Hon föreslog istället emaljerad sprutmålad plåtvägg där emaljen har en slät blank yta som påminner om en vattenyta.

Annette Fahlsten

Men, hur hamnade då konstverket ”Badbollar” på Södersjukhuset? Annette berättar:

– I början av året blev jag kontaktad av den nye ägaren på Tallink Silja Line med frågan om jag skulle vilja ha tillbaka plåtväggarna eftersom båtarna ska renoveras och inredningen säljas på auktion. Kulturförvaltningen köpte upp några av konstverken och nu är jag alltså här på Södersjukhuset för att se till att konstverket kommer på plats och till sin rätt här hos er.

"Åh! Titta vad fint de gjort"

Konstansvarig på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset fick frågan från Kulturförvaltningen om något av emaljkonstverken skulle passa i hisshallen utanför de två barn- och ungdomsavdelningarna 64 och 74. Det förra konstverket hade blivit alltför slitet och väggarna behövde prydas med något barn- och familjevänligt konstverk som piggade upp. Frågan gick vidare till en grupp medarbetare som fick tycka till och välja vilket av konstverken som de gillade bäst.

Nu har Kulturförvaltningens medarbetare fått konstverket på plats. Och glädjande nog fick de direkt feedback då en 4-årig flicka som just kom ur hissen utbrast ”Åh! Titta vad fint de har gjort!”