Hjärtsjukvården på Sös fortsatt topprankad i Sverige

Varje år jämförs hjärtsjukvården i Sverige och resultatet presenteras i en rapport på Alla hjärtans dag, 14 februari. Södersjukhusets ligger fortsatt i topp i Swedehearts hjärtinfarktindex för 2019.

- Detta är ett resultat av ett mycket väl fungerande teamarbete på kardiologen på Södersjukhuset. Vi håller hög kvalitet i omhändertagandet av våra hjärtinfarktpatienter, säger Chatarina Bergsten, sjuksköterska och Robin Hoffman, biträdande överläkare på Södersjukhusets hjärtklinik.

Den årliga rapporten från Swedehearts Kvalitetsindex visar hur sjukhusen i Sverige följer socialstyrelsens nationella riktlinjer vid hjärtinfarkt. Syftet med kvalitetsregistret är att stödja kontinuerligt förbättringsarbete av akut kranskärlssjukdom och hjärtinterventioner. Det långsiktiga målet är att bidra till en minskad dödlighet och sjuklighet hos patienterna och att öka kostnadseffektiviteten i vården.

- Södersjukhuset har åter igen ökat sina poäng och delar därmed andraplatsen i Sverige, vilket vi är väldigt stolta över, säger Eva Strååt, verksamhetsområdeschef på Södersjukhusets hjärtklinik.