Intensivvårdsläkare Karin Hildebrand utses till Årets svensk av nyhetsmagasinet Fokus

Leende Karin Hildebrand i vårdklädsel i vårdmiljö
Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset, korades idag till Årets svensk 2020 av nyhetsmagasinet Fokus. Prisutdelning skedde vid en digital gala.

Karin Hildebrand jobbar sedan 2005 som läkare på Södersjukhuset. Vid flertalet tillfällen under covid-19 pandemin har Karin blivit intervjuad i både svensk och utländsk media.

Så här lyder Fokus nomineringstext:

Under ett år då litet annat än covidpandemin fått plats i offentligheten stod hundratals undersköterskor, sjuksköterskor och läkare inom intensivvården i det främsta ledet i kampen mot viruset. Pressade av skoningslösa arbetstider, utrustningsbrist och ofullständig information tog de egna initiativ, använde sitt professionella och medmänskliga omdöme och uppvisade en övermänsklig uthållighet. En av dessa tog sig också tid att berätta offentligt om arbetet och om de brister som gjorde uppgiften än svårare.

Karin Hildebrand kommenterar utmärkelsen:

”En annorlunda avslutning på ett annorlunda år. Jag är glad över att sjukvårdens arbete under pandemin uppmärksammas. Vi är många, på olika platser i vården, som har jobbat väldigt hårt.”

Karin Hildebrand i samtal med kollega på "covid-IVA".     Foto: Simon Rehnström

Mikael Runsiö, VD Södersjukhuset kommenterar utmärkelsen:

”Karin är en av Södersjukhuset många fantastiska medarbetare som slitit oerhört hårt i sin roll som intensivvårdsläkare i vården av svårt sjuka covid-19 patienter samtidigt som hon utan att ge avkall på situationens allvar också kunnat förmedla medmänsklighet, trygghet och hopp till den breda allmänheten”.

Juryn för Årets svensk 2020 bestod av följande personer:

Birgitta Stymne Göransson - styrelseledamot inom lifescience, innovation och tech

David Eberhard - verksamhetschef Maria Beroendeklinik

Johan Hakelius – politisk chefredaktör Fokus

Katarina Barrling – docent statsvetenskap Uppsala Universitet

Nina Solomin - skribent och författare

P.M. Nilsson - politisk redaktör Dagens Industri

Läs mer på Fokus hemsida
: https://www.fokus.se/2021/01/arets-svensk-2020-karin-hildebrand-iva-lakare-sodersjukhuset/

Karin om året som varit, och tankarna kring utmärkelsen "Årets svensk"

Foto, toppbild: Clas Fröhling, Fotogruppen Södersjukhuset