Kvalitetspriset för arbetet som ger intensivvårdspatienter vård på rätt nivå

Intensivvårdsavdelningen har mottagit Södersjukhusets årliga kvalitetspris för sitt systematiska och uthålliga förbättringsarbete för ge intensivvårdspatienter vård på rätt nivå.

Intensivvårdens utveckling har medfört att allt sjukare patienter överlever svåra sjukdomstillstånd. Men intensivvård kan innebära ett förlängt lidande om patienten inte blir tillräckligt frisk. Därför är det viktigt att ta fram en behandlingsstrategi där patienter och anhöriga involveras i beslut om behandlingar och på vilken nivå vården som ska ges.

Sedan 2013 har intensivvårdsavdelningen (IVA) arbetat med att förbättra rutinen kring beslut om vilken behandling som patienten ska ges.
- Nu finns en behandlingsstrategi inom 24 timmar i 96 procent av fallen, vilket är bäst i landet, säger Brian Cleaver, läkare på IVA.

Rekordmånga nominerade bidrag

Södersjukhusets kvalitetspris har delats ut varje år sedan 2006 och går till den enhet eller vårdprocess som varit mest framgångsrik i sitt kvalitetsarbete under det gångna året. Prispengarna ska användas för att stärka det fortsatta kvalitetsarbetet inom enheten eller vårdprocessen, genom studiebesök, utbildning eller konferens.

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se